Wat zijn de voordelen en nadelen van een focusgroep?

Een focusgroep heeft net als iedere andere onderzoeksmethode voor- en nadelen.

Voordelen

  • Het is een efficiënte methode om kwalitatieve data te verzamelen.
  • Er vindt al kwaliteitscontrole plaats, doordat deelnemers elkaar bevragen.
  • Door de groepsdynamiek komt de nadruk vaak op de belangrijkste aspecten te liggen.
  • Respondenten vinden focusgroepen vaak leuk, interessant en minder ongemakkelijk.
  • Focusgroep-onderzoek is relatief goedkoop en flexibel.
  • Taboe-onderwerpen worden vaak toegankelijker in een focusgroep.

Nadelen

  • Het aantal vragen dat beantwoord kan worden is beperkt.
  • Om een groepsdiscussie te leiden is behoorlijk wat expertise nodig.
  • De interviewer moet de groepsdynamiek begrijpen voor representatieve resultaten.
  • Soms ontstaan conflicten tussen groepsleden die moeilijk op te lossen zijn.
  • Het risico dat je respondenten sociaal-wenselijke antwoorden geven is groot.
  • Je kunt niet garanderen dat alles wat besproken is binnen de groep blijft.
  • Resultaten van focusgroepen zijn over het algemeen niet generaliseerbaar.