Hoe verzamel je respondenten voor je enquête? | Tips

Je bent begonnen met je scriptie of onderzoek en de vragenlijst voor je online of offline enquête is klaar. Nu moet je nog respondenten vinden die je survey willen invullen. Je hebt de vragenlijst verspreid via WhatsApp, Facebook, Twitter en Instagram. Na twee dagen hebben 12 mensen hem ingevuld. Hoe zorg je ervoor dat je meer respondenten krijgt?

Allereerst is het belangrijk om de juiste steekproefgrootte vast te stellen. Op basis van de populatiegrootte en enkele andere kenmerken kun je berekenen hoeveel respondenten je precies nodig hebt voor je onderzoek. Na een controle van je vragenlijst, bijvoorbeeld door je begeleider of een studiegenoot, kun je jouw enquête online zetten met behulp van een tool. Nu is het belangrijk dat je op een effectieve manier genoeg respondenten werft.

Enquête delen in je eigen netwerk

Je enquête naar je eigen netwerk sturen, is de meest gebruikte en makkelijkste methode om respondenten te verzamelen. Toch scrollen veel mensen gewoon verder als ze je enquête zien, omdat deze methode heel vrijblijvend is.

Daarom is het slim om mensen een privébericht te sturen met een link naar de enquête, waarbij je vraagt of ze deze even voor je willen invullen. Benadruk hoe weinig tijd de enquête in beslag neemt, hoe belangrijk het voor je is, en kies vooral mensen met wie je een band hebt (vrienden, kennissen, oud-klasgenoten).

Deze methode werkt vaak goed als je een korte vragenlijst hebt (minder dan 3 minuten). Als de vragenlijst langer is of lijkt, neemt de kans dat iemand de vragenlijst invult sterk af. Vat dit niet persoonlijk op: mensen haken al snel af als ze er niets voor krijgen.

Een goede manier om deze methode meer succesvol te maken is door iets weg te geven, zoals een cadeaubon. Deze kun je verloten onder de respondenten. Verder kun je familieleden en vrienden vragen om de enquête ook weer te delen, zodat een sneeuwbaleffect ontstaat.

Ontvang feedback op taal, structuur, lay-out en bronvermelding

Professionele Scribbr-editors kijken je scriptie na op:

  • Academisch taalgebruik
  • Onduidelijke zinnen
  • Grammaticale fouten
  • Interpunctie
  • Verboden woorden

Bekijk het voorbeeld

Enquête delen in Facebookgroepen

Er bestaan Facebookgroepen die speciaal zijn opgezet om enquêtes uit te wisselen. Dit houdt in dat jij enquêtes invult voor andere studenten en in ruil daarvoor doen zij mee aan jouw onderzoek.

Houd wel rekening met het volgende:

  • Als jij aan een onderzoek van iemand anders hebt deelgenomen, betekent dit niet altijd dat deze persoon ook uit zichzelf aan jouw onderzoek deelneemt. Hier mag je best actief naar vragen door een privébericht te sturen.
  • Als het invullen van jouw vragenlijst langer dan 5 minuten duurt, neemt het risico dat mensen afhaken toe. Het zou anderen immers onevenredig veel moeite kosten als jouw vragenlijst 30 minuten duurt en die van hen slechts 2 minuten duurde.
  • Er is een beperkt aantal mensen actief in de Facebookgroepen. Je kan er (afhankelijk van de grootte van de groep) prima 5 tot 8 respondenten per dag mee verzamelen, maar dat is soms niet genoeg. De meeste mensen zullen de Facebookgroep weer verlaten als hun eigen onderzoek is afgelopen.

Tips bij het gebruik van Facebookgroepen

Er zijn verschillende manieren om de respons via Facebookgroepen te verhogen. Aangeven hoe lang het duurt om je enquête in te vullen helpt om andere studenten over te halen, zeker als je een korte vragenlijst hebt.

Daarnaast is het gebruik van een opvallende foto in je bericht vaak effectief. Als jij zelf een vragenlijst hebt ingevuld, is het ook slim om in de reactie op dit bericht jouw enquête te delen.

Actieve Facebookgroepen

Enquête verspreiden via online platformen

Online platformen werken volgens hetzelfde principe als Facebookgroepen, maar hebben een aantal voordelen:

  • Er ontstaan geen oneerlijke situaties als jouw vragenlijst langer of korter is dan de studenten met wie je uitwisselt.
  • Het is onmogelijk om vals te spelen.
  • Je hoeft niemand herhaaldelijk te vragen om ook jouw vragenlijst in te vullen.

SurveySwap is een platform dat deze service aanbiedt. Het systeem werkt met credits. Afhankelijk van de lengte van een vragenlijst kost het een aantal credits per respondent. Deze credits kun je zelf verdienen door deel te nemen aan andermans onderzoek.

Als jij een vragenlijst van 5 minuten invult, krijg je 5 credits. Als jouw onderzoek maar 3 minuten duurt, hoef je dus minder enquêtes in te vullen omdat deze maar 3 credits per respondent kost.

Sponsoren

Als je goed kunt netwerken of al een groot netwerk hebt, is dit een goede manier om gratis respondenten te verzamelen. Het vergt wel wat overtuiging en hangt af van hoe belangrijk en winstgevend jouw onderzoek kan zijn voor bedrijven.

Sponsoren werven

Er zijn enkele manieren waarop je sponsoren kunt werven. Je kunt allereerst je idee voorleggen aan je studieadviseur, begeleider of decaan. Wellicht kunnen zij je helpen een geschikte sponsor te vinden of kunnen ze je adviseren over de mogelijkheden.

Een andere optie is om zelf na te denken over welke bedrijven geïnteresseerd zouden kunnen zijn in jouw onderzoek. Deze bedrijven willen jouw onderzoek misschien wel sponsoren in ruil voor inzicht in de resultaten. Realiseer je wel dat je hierdoor bepaalde verwachtingen schept bij het bedrijf. Ook kunnen lezers van je scriptie hierdoor twijfelen aan de onafhankelijkheid van je onderzoek.

Ontvang feedback op taal, structuur, lay-out en bronvermelding

Professionele Scribbr-editors kijken je scriptie na op:

  • Academisch taalgebruik
  • Onduidelijke zinnen
  • Grammaticale fouten
  • Interpunctie
  • Verboden woorden

Bekijk het voorbeeld

Offline respondenten verzamelen

De laatste jaren is het steeds makkelijker geworden om je enquête online te verspreiden en op die manier respondenten te verzamelen. Soms is het ook nodig om offline respondenten te verzamelen. Een reden hiervoor kan zijn dat je doelgroep zich niet of nauwelijks online bevindt. Dit zou bijvoorbeeld het geval kunnen zijn als je doelgroep bestaat uit de huidige generatie 85-plussers.

Conclusie

Alle genoemde methoden zijn bruikbaar om respondenten te verzamelen. Het is raadzaam om een methode te kiezen die bij jou past of om meerdere strategieën te combineren. Probeer voldoende tijd uit te trekken voor de dataverzameling en overleg op tijd met je begeleider als je je zorgen maakt om het aantal reacties.

Veelgestelde vragen

Wat is een enquête?

Enquêtes zijn een vragenlijsten die je online of offline afneemt bij meerdere personen om data te verzamelen over je onderzoeksonderwerp. Deze onderzoeksmethode wordt meestal gebruikt voor kwantitatief onderzoek, maar het is ook mogelijk om enquêtes te gebruiken voor kwalitatief of mixed methods onderzoek.

Moet ik een online of offline enquête afnemen?

Of je jouw enquête online of offline afneemt, is afhankelijk van je doelgroep, de aard van het onderzoek en de tijd die je hiervoor hebt. Zo zijn oudere participanten vaak moeilijk online te bereiken, terwijl jongeren wellicht liever online deelnemen.

Voordelen Nadelen
Online
  • Weinig controle over de externe validiteit
  • Soms weet je niet zeker of je daadwerkelijk de juiste doelgroep bereikt
  • Mensen voelen zich minder genoodzaakt om binnen de deadline je enquête in te vullen
Offline
  • Je weet zeker dat je de juiste doelgroep onderzoekt
  • Je kunt direct controleren hoeveel enquêtes ingevuld worden
  • Kost veel tijd
  • Grotere kans op sociaal-wenselijke antwoorden
  • Je moet alle antwoorden invoeren om analyses te kunnen uitvoeren
  • Je moet alle enquêtes volgens richtlijnen van je onderwijsinstelling bewaren
Hoe waarborg je de betrouwbaarheid en validiteit van een enquête?

Je enquête moet betrouwbaar en valide zijn om op basis van de resultaten conclusies te kunnen trekken.

  • Voor de betrouwbaarheid moet je de vragenlijst op consistente wijze afnemen en willekeurige fouten voorkomen bij de data-analyse.
  • Voor de validiteit is het van belang dat je begrippen correct zijn geoperationaliseerd, zodat je meet wat je daadwerkelijk beoogt te meten. Zorg er bovendien voor dat je steekproef representatief is voor je doelgroep.

Citeer dit Scribbr-artikel

Als je naar deze bron wilt verwijzen, kun je de bronvermelding kopiëren of op “Citeer dit Scribbr-artikel” klikken om de bronvermelding automatisch toe te voegen aan onze gratis Bronnengenerator.

Streefkerk, R. (2021, 26 oktober). Hoe verzamel je respondenten voor je enquête? | Tips. Scribbr. Geraadpleegd op 22 april 2024, van https://www.scribbr.nl/onderzoeksmethoden/respondenten-verzamelen/

Wat vind jij van dit artikel?
Raimo Streefkerk

Raimo heeft een bachelor- en een masterdiploma en heeft verschillende scripties en verslagen geschreven. Hij deelt graag zijn kennis en ervaring door makkelijk te begrijpen en behulpzame artikelen te schrijven.