Inleiding schrijven voor je scriptie

Gepubliceerd op door Laatste update op: 5 september 2017

De inleiding is het eerste hoofdstuk van je scriptie en vormt daarom het startpunt van je scriptie. Je beschrijft het onderwerp van je scriptie en stelt de probleemstelling op. Daarnaast geef je een korte beschrijving van de onderzoeksopzet en maak je een leeswijzer.

Doel van de inleiding

  • Het onderwerp introduceren.
    Wat is nu het doel van de studie en over welk onderwerp gaat het stuk?
  • De lezer interesseren.
    Zorg ervoor dat je de interesse van de lezer wekt door met heldere voorbeelden uit het dagelijks leven of recente nieuwsberichten te komen.
  • De relevantie van de studie aantonen.
    Overtuig de lezer van de wetenschappelijke en praktische relevantie.

Onderdelen van de inleiding

Een heldere inleiding bestaat vaak uit de volgende onderdelen:

Aanleiding (Problem indication)

Wat is de aanleiding voor je onderzoek? Dit kan een recent nieuwsbericht zijn of iets wat altijd al je interesse heeft gewekt.

Door een prikkelend voorbeeld te kiezen en de context van het onderzoek te beschrijven, wordt de lezer direct aangemoedigd om de rest van je inleiding door te lezen. Bekijk de voorbeelden.

Afbakening onderwerp (Scope)

Vanuit de aanleiding beschrijf je het onderwerp van je scriptie. Zorg ervoor dat je direct het onderwerp van je onderzoek afbakent. Stap niet in de valkuil van te veel willen onderzoeken maar zoek altijd een niche op.

Theoretische en praktische relevantie

Geef met behulp van argumenten aan wat de wetenschappelijke relevantie is van je onderzoek. Dit kun je doen door wetenschappelijke artikelen te citeren en deze te combineren. Gebruik hiervoor ook de discussiehoofdstukken van studies die je gaat gebruiken voor je eigen onderzoek.

Wanneer je een scriptie voor een bedrijf schrijft zal je merken dat de wetenschappelijke relevantie vaak een stuk moeilijker is aan te tonen. Vaak is de wetenschappelijke relevantie dan ook een stuk minder belangrijk dan de praktische relevantie en hoef je hier minder tijd aan te besteden.

In de praktische relevantie probeer je aan te geven wat het praktisch nut is van je onderzoek. Denk daarbij niet alleen aan het bedrijf waar je stage loopt maar denk aan bijvoorbeeld het praktisch nut voor de hele bedrijfstak. Als je dit lastig vindt om te bedenken probeer dan deze vraag voor te leggen aan vrienden of bekenden. Zij kijken vaak op een hele andere manier naar je onderwerp.

Standaardzinnen om de relevantie van je onderwerp aan te geven

  1. X is interessant om te onderzoeken omdat…
  2. X vormt een klassiek probleem in…
  3. X is sinds de Jaren ’60 onderwerp van onderzoek.
  4. In de afgelopen jaren is meer aandacht gekomen voor X…
  5. Onderzoek naar X is van aanhoudend belang voor…
  6. Recente ontwikkelingen op het gebied van X hebben geleid tot een hernieuwde interesse in Y

Meer standaardzinnen »

  1. X is of interest because …
  2. X is a classic problem in …
  3. X has been an object of research since the 1960s.
  4. In recent years, there has been an increasing interest in X…
  5. Investigating X is a continuing concern within…
  6. Recent developments in the field of X have led to a renewed interest in Y

Meer standaardzinnen »

Huidige stand van zaken binnen de wetenschap

In dit element som je de belangrijkste wetenschappelijke artikelen op die betrekking hebben op je onderwerp en licht je deze kort toe. Zo toon je aan dat er in de richting van het onderwerp veel studies zijn gedaan, en dat je niet zult vastlopen doordat er te weinig over je onderwerp te vinden is.

Ook als je onderzoek heel praktisch georiënteerd is zal je toch moeten proberen om een aantal wetenschappelijke bronnen te vinden.

Doel, probleemstelling en onderzoeksvragen (Goal, problem statement and research questions)

In dit deel beschrijf je het doel van je studie en de probleemstelling die je hebt opgesteld. Let op; er zit een verschil tussen de doelstelling en de probleemstelling. Voor het beantwoorden van de probleemstelling kun je gebruikmaken van onderzoeksvragen. Deze worden ook wel deelvragen genoemd.

Als je in plaats van onderzoeksvragen gebruikmaakt van hypothesen kun je die hier ook al opschrijven. De basis van de hypothesen is het conceptueel model. Soms komt het echter voor dat je de hypothesen nog niet kunt opstellen, omdat je hiervoor eerst literatuuronderzoek gaat doen. De hypothesen en het conceptueel model stel je dan pas later na het literatuuronderzoek op.

Voorbeeldzinnen voor het aanduiden van het doel

  1. Deze scriptie tracht aan te tonen dat…
  2. De centrale stelling in deze scriptie is dat/is als volgt…

Meer standaardzinnen »

  1. This paper attempts to show that …
  2. The central thesis of this paper is that …

Meer standaardzinnen »

Korte beschrijving van de onderzoeksopzet

Later in je onderzoek stel je de onderzoeksopzet in detail op. In de inleiding geef je alvast een korte samenvatting van je onderzoeksopzet. Hoe ga je onderzoek doen en waar, wanneer en met wie?

Leeswijzer (Thesis outline)

Hier beschrijf je kort hoe je scriptie is opgebouwd. Elk hoofdstuk vat je kort samen in maximaal een paragraaf, maar bij voorkeur in een enkele zin. Zorg dat je leeswijzer niet te eentonig wordt door het gebruik van dezelfde woorden.

Begin met je plan van aanpak

Vaak is het plan van aanpak of proposal een goede start voor het schrijven van je inleiding. Je zult merken dat je al veel onderdelen van de inleiding in het plan van aanpak hebt geschreven.

Hoewel de inleiding in het begin van je scriptie staat betekent dit niet dat je eerst de inleiding af moet maken voordat je aan de rest van je onderzoek kunt beginnen. Hoe verder je in je onderzoek komt hoe makkelijker het wordt om een goede inleiding die ‘to the point’ is te schrijven. Het is dus helemaal geen ramp als je niet meteen een vlekkeloze inleiding kunt schrijven. Pak op een later tijdstip de inleiding weer op en blijf eraan schrijven én schrappen totdat je tot een mooi geheel komt.

Werkwoordstijden

Voor de introductie van het onderwerp en om aan te geven wat je wilt bespreken gebruik je de onvoltooid tegenwoordige tijd. Achtergrondinformatie geef je in de onvoltooid verleden tijd.

Lengte van de inleiding

In tegenstelling tot de samenvatting zijn er vaak geen harde eisen voor de lengte van de inleiding. Je hoeft dus niet alles op één pagina te proppen, zoals met de samenvatting (abstract) van je scriptie.

Wel is de inleiding bij uitstek een onderdeel in je scriptie dat je beknopt dient op te schrijven. Probeer jezelf dus niet te herhalen en schrijf alleen datgene op dat voor wezenlijk belang is voor de inleiding.

Checklist: Inleiding

0 / 12

Goed bezig!

Je inleiding zit nu in ieder geval goed in elkaar. Gebruik ook de andere checklists om je scriptie nog beter te maken.

Alle checklisten bekijken Terug naar inleiding checklist

* Het kan zijn dat je eerst het literatuuronderzoek gaat doen voordat je het conceptueel model opstelt.
** Het kan zijn dat je de hypothesen nog niet kunt opstellen, omdat je hiervoor eerst een literatuuronderzoek gaat doen.

Wat vind jij van dit artikel? (je stem is anoniem)
Bezig met het verwerken van je stem...
Je stem is doorgevoerd :-)
Je hebt al gestemd op dit artikel. Bedankt :-)
459 lezers vinden dit artikel handig. 490 stemmen in totaal.

Geen taalfouten en pijnlijke missers in je scriptie?

Schakel snel een professionele editor van Scribbr in.
Meer info & prijzen » Trustpilot score van 9.7
Scribbr prof

Geschreven door Bas Swaen

Bas is mede-oprichter van Scribbr. Bas komt uit een echt onderwijsgezin en is een ervaren scriptieschrijver. Met heldere uitleg over moeilijke materie probeert Bas studenten op weg te helpen.

18 reacties

  1. Valérie:

    Hartstikke bedankt voor dit!

  2. Dit is heel handig en erg informatief! Alleen mag het nog wel wat ik kinderlijkere woorden! Ga zo door! Veel plezier x

  3. Stephanie:

    Ik ben mijn scriptie aan het afronden en de laatste zaken erin aan het verwerken. Ik heb in mijn inleiding: aanleiding, afbakening van onderwerp, doelstelling, hoofdvraag en leeswijzer. Is dat ook voldoende, omdat binnen 1 pagina moet blijven?
    Trouwens een erg fijne website!

    • Bas Swaen (Scribbr-team):

      Hoi Stephanie, de inleiding mag groter zijn dan 1 pagina hoor. Alleen bij de samenvatting is het wenselijk dat je het bij 1 pagina houdt. Dus als je nog iets wilt toevoegen dan kan dat gerust. Succes!

  4. Natachia Jackman:

    Ik heb mijn Master scriptie vorig jaar laten liggen omdat ik het onderwerp nier prikkelend genoeg vond. Ik ben heel blij met jullie website. ik heb veel info kunnen krijgen voor het in elkaar zetten van mijn inleiding. Aangezien de taal een uitdaging voor me is (ik denk nog in het Engels), is het stukje over de tegenwoordige tijd, etc. een grote hulp. Hartelijk dank.

  5. Robin:

    In mijn onderzoeksopdracht voor school moet ik zowel een inleiding als relevantie schrijven. Nou vroeg ik me af wat het verschil tussen beide is?

    • Michelle Mertens (Scribbr-team):

      Hoi Robin,

      Het verschil is lastig uit te leggen want het lijkt inderdaad best veel op elkaar. Maar hierbij hopelijk een wat duidelijkere uitleg:
      Het aangeven van de relevantie is meestal onderdeel van je inleiding. In de inleiding geef je aan wat je gaat onderzoeken en wat het doel hiervan is. Je geeft met voorbeelden of nieuwsberichten aan wat er wordt onderzocht. Met relevantie geef je aan waarom het wetenschappelijk gezien relevant is dat je dit onderwerp gaat onderzoeken. Dus je moet relevantie meer zien de wetenschappelijke reden waarom je dit onderzoek gaat uitvoeren.

      Hopelijk kom je wat verder hiermee!

  6. Mahmoed:

    Hoi,

    Ben op dit moment bezig met de laatste koppen van mijn scriptie. Inleiding, achtergrond, doelstelling en kwestie. In het plan van aanpak heb ik deze koppen ook beschreven. Kan ik de inhoud van de koppen in het plan van aanpak in de scriptie kopiëren plakken. Of moet ik in de scriptie de bovenstaande koppen opnieuw beschrijven?? enig idee?

    • Michelle Mertens (Scribbr-team):

      Hoi Mahmoed,

      Check dit artikel over de structuur van een scriptie even. Dit is de structuur die SCRiBBR aanhoudt. Ik kan zo niet inschatten of die koppen die jij gebruikt juist zijn, daar zou je de richtlijnen van je opleiding even voor moeten raadplegen.

  7. Laura:

    Mag je in de inleiding de ‘ik-vorm’ gebruiken? 
    Alvast bedankt!

  8. Elske:

    Hoi,

    Ik ben op dit moment bezig met mijn stage scriptie. Ik wil mijn stagebedrijf inleiden, achtergrond, wat ze doen enz. Mag dit in de inleiding? en zo niet, waar dan wel? In het hoofdstuk daarna?

    Alvast bedankt!

    • Anna Hoogterp (Scribbr-team):

      Hallo Elske, deze informatie kun je zeker in je inleiding noemen. Zo vertel je de lezer meteen binnen wat voor soort bedrijf je onderzoek zich afspeelt. Veel succes.

  9. Esli:

    Goedemiddag, ik moet in mijn inleiding een leeswijzer schrijven en in mijn onderzoeksaanpak een opbouw van het rapport in grote lijnen. Weten jullie wat hier precies het verschil tussen is?

    • Wouter (Scribbr-team):

      Hoi Esli, in de leeswijzer beschrijf je de structuur van je scriptie. De onderzoeksaanpak/opzet is wat breder. In de opzet beschrijf je met welke middelen je het onderzoek in je scriptie gaat doen. Je beschrijft de plaats, de tijd, de steekproef en het onderzoeksontwerp.

      Ik hoop dat je eruit komt met de artikelen.

      Succes!

  10. Gerben:

    Goedemiddag,

    Kan een inleiding ook bestaan uit 2 paragrafen op de volgende manier?
    1.1 bedrijfsachtergrond
    1.2 inleiding

    • Lucy Vleeshouwers (Scribbr-team):

      Hoi Gerben,
      Dat is ook mogelijk, als dat toegestaan is bij je opleiding.
      Wel raden wij aan de indeling zoals in het artikel hierboven is beschreven aan te houden. Maar de keus is natuurlijk aan jou :)
      Groetjes,
      Lucy

Reageer