Zo schrijf je een pakkende titel voor je scriptie
Een goede titel geeft kort en krachtig de inhoud van je scriptie weer. Je geeft informatie over het onderwerp door sleuteltermen te gebruiken en probeert de lezer enthousiast te maken voor je tekst.
Een pakkende titel voor je scriptie is:
- informatief
- enthousiasmerend
- begrijpelijk voor de lezer
Om je onderwerp verder toe te lichten, kun je ook een ondertitel te schrijven. Hiermee kun je het onderwerp nader specificeren of bijvoorbeeld ingaan op het soort onderzoek, je opdrachtgever of variabelen uit je hoofdvraag. Schrijf je definitieve titel pas nadat je de rest van je scriptie hebt geschreven.
Informeer: verwijs in je titel naar je scriptieonderwerp
Je titel moet op de eerste plaats naar het onderwerp van je scriptie verwijzen, zodat je lezer begrijpt waar je scriptie over gaat. Je kunt jezelf de volgende vragen stellen over je onderzoek om op ideeën te komen:
- Wie wordt onder de loep gelegd?
- Ga in op de personen die zijn onderzocht.
- Voor wie is het onderzoek uitgevoerd?
- Noem je opdrachtgever.
- Wat wordt onderzocht?
- Ga in op variabelen uit je hoofdvraag.
- Waar of wanneer heeft de gebeurtenis die de aanleiding was voor deze scriptie plaatsgevonden?
- Ga in op de aanleiding voor je scriptie.
- Waarom heb je deze scriptie geschreven?
- Ga in op het belang of doel van je onderzoek.
- Hoe is het onderzoek uitgevoerd?
- Ga in op het soort onderzoek of de methode die je hebt gebruikt.
Ga na met welk antwoord je de kern van je scriptie het beste weergeeft en welk antwoord het meest in verband staat met je uiteindelijke conclusie. Op basis daarvan kun je jouw titel formuleren.
Compact: Het effect van het programma “Compliment voor jou!” op zelfbeeld, klassenklimaat en sociale competentie1
Kernwoorden gebruiken
Controleer of je titel correct is door na te denken of je kernwoorden hebt gebruikt. Als je zelf naar literatuur zoekt, gebruik je zoekwoorden, ofwel kernwoorden, om de juiste artikelen te vinden.
Bedenk welke kernwoorden iemand zou gebruiken die op zoek is naar de informatie in jouw scriptie en gebruik deze woorden in je titel.
Kernwoorden: ziekte-uitval, service-georiënteerde bedrijven, tools
Titel: Een onderzoek naar praktische tools om ziekte-uitval bij service-georiënteerde bedrijven terug te dringen
Doel: Het doel van het onderzoek is erachter te komen hoe de vaardigheden van de leerkrachten verbeterd kunnen worden zodat zij de hoogbegaafde leerlingen beter herkennen en kunnen begeleiden.
Kernwoorden: hoogbegaafde leerlingen, hoogbegaafdheid herkennen, onderwijstechnieken hoogbegaafdheid, basisschool hoogbegaafd
Titel: Een onderzoek naar onderwijstechnieken om hoogbegaafde leerlingen op de basisschool te herkennen en begeleiden
Enthousiasmeer: spoor je lezer aan om je onderzoek te lezen
Niet alleen moet je titel informatief zijn, deze moet ook de interesse van je lezer prikkelen. Dit kun je doen door:
- simpelweg te schrijven waar je scriptie over gaat
- in lichte mate te provoceren
- een bekend citaat te gebruiken
- aan te geven waar je onderzoek een nieuw licht op werpt
- een interessante woordspeling te gebruiken
- actief te schrijven
Welke strategie je het best kunt kiezen, is vooral afhankelijk van je eigen voorkeur, de smaak van je begeleider, je vakgebied en natuurlijk het onderwerp van je scriptie zelf.
Een quote gebruiken: “Ik praat daar liever niet over”: Het taalgebruik van adolescenten over het vermijden van onderwerpen binnen stieffamilies
Woordspeling: Tot begrip komen: Orgasmes en de epistemologie van onwetendheid
Passief geschreven titel: Hoe met elkaar wordt gecommuniceerd door eskimo’s
Actief geschreven titel: Hoe eskimo’s met elkaar communiceren
Begrijpelijk en geschikt: sluit je titel aan bij jouw lezerspubliek
Kijk ook of jouw lezerspubliek je titel wel kan begrijpen. Ga na of je vaktermen gebruikt die de gemiddelde lezer binnen jouw vakgebied niet begrijpt. Dit hangt natuurlijk volledig af van je vakgebied, maar ook van het niveau van je studie. Je titel moet goed te begrijpen zijn voor je lezers.
Zorg er daarnaast voor dat je titel niet onnodig grof is, geen vreemde of nare bijklanken heeft of je opdrachtgever in een nadelig daglicht zet. Dit past ook niet bij een scriptie.
Verbeterde titel: De LGBT-gemeenschap in Amsterdam: het straatbeeld van de Reguliersdwarsstraat
Opdrachtgever in nadelig daglicht: Een onderzoek naar boze reviews door onkunde van medewerkers bij Bedrijf Z
Verbeterde titel: Een onderzoek naar opleidingsmogelijkheden voor medewerkers bij Bedrijf Z om slechte reviews te voorkomen
Te veel vaktermen: Een vergelijking tussen effecten van de glycemische controle en de B-celfuncties in type-2-diabetes patiënten na de behandeling met exenatide, insuline of pioglitazone
Verbeterde titel: Een vergelijking tussen de effecten op de bloedwaarden van type-2-diabetespatiënten van drie populaire behandelmethoden*
*In je ondertitel zou je vervolgens de vaktermen kunnen gebruiken. Je schrijft dan bijvoorbeeld: De behandeling met exenatide, insuline of pioglitazone onderzocht in een willekeurige steekproef.
De ondertitel in je scriptie
Een slimme manier om je titel eenvoudiger kort, aantrekkelijk en informatief te maken, is om een ondertitel toe te voegen. In de hoofdtitel wek je interesse voor je onderwerp. In de ondertitel geef je extra informatie, zodat de lezer precies weet wat er in je scriptie staat.
Voor de ondertitel geldt dat deze niet prikkelend hoeft te zijn, maar vooral informatief. Zo weet je lezer wat hij of zij van je tekst kan verwachten.
Ondertitel: Over de vraag of bewoners van zorginstellingen een moreel recht hebben op dierondersteunde activiteiten2
Titel: ‘Naming en shaming’ of een nieuwe strategie?
Ondertitel: Een analyse van de strategieën die de internationale mensenrechten-ngo’s Amnesty International en Human Rights Watch gebruiken in hun campagnes voor economische, sociale en culturele rechten3
Titel: Nationale parken de markt op
Ondertitel: Een onderzoek naar praktijkervaringen met communicatie en marketing rond de ontwikkeling van nieuwe financieringsmodellen in de Nederlandse nationale parken4
Titel: Amadeus Lyceum: een goede voorbereiding op het hoger onderwijs
Ondertitel: Kwalitatief onderzoek naar de werkwijze van de expert in het kader van vernieuwend cultuurgebaseerd onderwijs op het Amadeus Lyceum5
Interpunctie en hoofdletters in je titel
Je titel begint altijd met een hoofdletter, maar eindigt niet met een punt. Je ondertitel mag wel met een punt eindigen, maar dat hoeft niet.
Vaak worden ook dubbele punten in de titel gebruikt, bijvoorbeeld na een citaat, stelling of vraagstelling. Het woord dat direct hierna komt, kun je met een hoofdletter beginnen om nadruk te leggen op dit tweede deel van de titel. Ga na of je begeleider het hiermee eens is.
Raadpleeg een scriptiedatabank
Bekijk voor meer inspiratie voor een titel ook eens een scriptiedatabank. Als je weet welke titels er al voor jouw onderwerp bestaan, kun je gemakkelijk een nieuwe goede titel formuleren.
2 N. C. Nijhof
3 S. A. C. Walhout
4 D. J. Annot
5 W. B. Burgers
2 reacties
Nynke
24 augustus 2020 om 14:01Mijn scriptie is goedgekeurd. Ik ben nu bezig met het voorbereiden van de verdediging ervan die volgende maand plaats vindt. Mag ik op dit punt de ondertitel van de scriptie nog wijzigen?
Leon Smits (Scribbr-team)
24 augustus 2020 om 15:16Hoi Nynke,
Normaal gesproken kun je de ondertitel van je scriptie na het inleveren niet meer wijzigen. Ik raad je aan om met je begeleider te overleggen, misschien vindt hij/zij het toch goed!
Groetjes,
Leon