Zo schrijf je een pakkende titel voor je scriptie

Gepubliceerd op door

Een goede titel geeft kort en krachtig de inhoud van je scriptie weer. Je geeft zo informatie over het onderwerp en je probeert de lezer enthousiast te maken voor je tekst.

Een pakkende titel heeft (1) een goede inhoud en (2) is aantrekkelijk.

1. Een goede titel dekt de lading

Geef op zakelijke en correcte wijze het onderwerp van je scriptie weer in je titel. Wees daarom zo duidelijk mogelijk over je onderwerp. Zo snapt een lezer meteen waarover je scriptie gaat.

Bedenk maar eens hoe je je oma of je buurman uit zou leggen waar je scriptie over gaat. Dan heb je meteen de kern te pakken.

Welke informatie kan er echt niet missen in je titel? Beantwoord de vragen ‘wie?’, ‘wat?’, ‘waar?’ ‘waarom?’ en ‘hoe?’ over je onderzoek. De belangrijkste antwoorden kun je samen in een titel formuleren.

Let op: stop niet al deze informatie in je titel, maar hou hem compact.

Bekijk het verschil maar eens:
  “De factoren die van invloed zijn op het programma voor meer complimenten in de klas in relatie tot een beter zelfbeeld, een verbeterd klassenklimaat en het effect op sociale competentie.”
  “Het effect van het programma “Compliment voor jou!” op zelfbeeld, klassenklimaat en sociale competentie.” (C. van Lieshout)

Meer tips over to-the-point schrijven vind je in dit artikel.

Welke informatie kun je nog meer gebruiken?

Soort informatieVoorbeeld
Soort onderzoek: bijv. kwalitatief, kwantitatief of empirisch“Het gro(ot)te voordeel? Een empirische studie naar de relatie tussen omvang van ondernemingen en belastingdruk” (S. Dillema)
Variabelen uit je onderzoeksvraag“Laten we slikken of stikken? Toegankelijkheid en prijsbeheersing van oncologische geneesmiddelen” (F. van Noort)
Opdrachtgever, zoals stagebedrijf of onderzoeksinstituut“Buitengewone begeleiding voor buitengewone kinderen. Kwalitatieve begeleiding voor zorgkinderen binnen Kinderopvang BuitenGewoon” (S. Craanen)

“Talenten op de loop. Een onderzoek naar het behoud van hoogopgeleiden bij IKEA Amersfoort” (A. de Vries)

Meer scriptievoorbeelden

2. Een pakkende titel met ondertitel voor je scriptie

Een slimme manier om je titel kort, aantrekkelijk en informatief te maken, is de combinatie van titel met ondertitel. In de hoofdtitel wek je interesse voor je onderwerp. In de ondertitel informatie geef je informatie, zodat de lezer precies weet wat in je scriptie staat.

Voorbeelden titel met ondertitel:
  “Asjemenou! Hoe Loeki de Leeuw het beeld op reclame blijvend beïnvloedde”
  “Hebben bedrijven nog invloed op het eigen merkimago? Voorkomen of verminderen van een negatief merkimago” (V. Dik)

Wat maakt een titel nog meer aantrekkelijk?

  1. Houd het kort
    Sommige adviesboeken geven 8 als maximum aantal woorden in een titel. Omdat je niet altijd alle belangrijke informatie kwijt kunt in 8 woorden, raden wij in zo’n geval een combinatie van een titel met een ondertitel aan.
  2. Schrijf actief
    Voor een lezer is een actieve formulering aantrekkelijker dan een passieve formulering. In een actieve zin is meteen duidelijk wie of wat iets doet.
Verschil tussen actief en passief:
  “De koffie wordt gezet door mevrouw Jansen.” (passief)
  “Mevrouw Jansen zet koffie.” (actief)

Bedenk je titel pas als je scriptie af is

Sommige studenten denken dat ze zonder goede titel geen goede scriptie kunnen schrijven. Niets is minder waar. Tijdens het schrijven kan je onderzoek immers van richting veranderen.

Bedenk daarom een werktitel om jezelf houvast te geven. Besluit pas over je definitieve titel als je klaar bent met je onderzoek. Soms blijkt de werktitel goed, soms moet je de werktitel aanpassen.

Wat vind jij van dit artikel? (je stem is anoniem)
Bezig met het verwerken van je stem...
Je stem is doorgevoerd :-)
Je hebt al gestemd op dit artikel. Bedankt :-)
9 lezers vinden dit artikel handig. 10 stemmen in totaal.

Geen taalfouten en pijnlijke missers in je scriptie?

Schakel snel een professionele editor van Scribbr in.
Meer info & prijzen » Trustpilot score van 9.7
Scribbr prof

Geschreven door Anna Hoogterp

Anna werkt als editor voor Scribbr en schrijft artikelen over taal en scripties. Daarnaast werkt zij aan haar eigen scriptie om de master Schrijven af te ronden.

Reageer