Aanbevelingen in je scriptie schrijven | Met voorbeelden
In de aanbevelingen (recommendations) van je onderzoek geef je je opdrachtgever adviezen over het vraagstuk dat je hebt onderzocht. Je beschrijft welke concrete oplossingen mogelijk zijn op de korte en/of lange termijn en van welke maatregelen jij denkt dat ze genomen moeten worden op basis van je onderzoek.
Zorg ervoor dat je de aanbevelingen onderbouwt op basis van je onderzoek en houd rekening met eventuele randvoorwaarden, zoals het budget dat beschikbaar is en de termijn waarbinnen een oplossing gevonden moet worden.
Je aanbevelingen worden meestal in een apart hoofdstuk opgenomen, na je conclusie en discussie. Je kunt ze ook opnemen in een apart adviesrapport als je opdrachtgever daarom vraagt.
Wanneer doe je aanbevelingen?
Als een van je onderzoeksvragen de vorm heeft van een ontwerpende vraag moet je sowieso aanbevelingen doen, omdat je opdrachtgever wil weten welke concrete acties ondernomen moeten worden.
Verklarende of beschrijvende onderzoeksvragen zijn niet direct gericht op een verandering van de huidige situatie, maar kunnen ook leiden tot aanbevelingen voor de praktijk.
Aanbevelingen beschrijven en onderbouwen
Een aanbeveling is concreet en specifiek: het bevat een advies waarin je aangeeft wat een bepaalde persoon, instantie, afdeling of bepaald bedrijf kan ondernemen om een probleem (gedeeltelijk) op te lossen.
Hierbij gebruik je vaak werkwoorden als:
- zorgen voor
- maken
- organiseren
- ontwikkelen
Een aanbeveling wordt ondersteund door een duidelijke onderbouwing (motivatie) en houdt rechtstreeks verband met het uitgevoerde onderzoek.
Onderbouwing
Je kunt eerst je aanbeveling onderbouwen en daarna je advies geven, of eerst je aanbeveling opschrijven om deze daarna te onderbouwen. Kies een stijl die jij het prettigst vindt, maar gebruik geen stijlen door elkaar.
Onderbouw elke aanbeveling op basis van je onderzoek. Hierbij staan de volgende vragen centraal:
- Wat gaat de maatregel opleveren of welke bijdrage levert de maatregel aan de oplossing van het probleem of vraagstuk?
- Waarom vind je dat?
Voorbeelden aanbevelingen bij verschillende soorten vragen
Hoeveel aanbevelingen moet je geven?
Je kunt meerdere aanbevelingen per conclusie hebben. Het kan ook zijn dat je aanbeveling aansluit op meer dan één conclusie. Zorg dat je niet meer dan rond de zeven aanbevelingen opschrijft.
Mocht je toch meer aanbevelingen willen doen, groepeer ze dan als onderdeel van maximaal zeven onderwerpen.
Randvoorwaarden
Je aanbevelingen moeten daadwerkelijk uitgevoerd kunnen worden. Daarom moet je rekening houden met randvoorwaarden waaraan ze moeten voldoen.
Voorbeelden hiervan zijn specifieke wensen en/of beperkingen wat betreft:
- het beoogde resultaat;
- het budget;
- de termijn waarbinnen het advies uitgevoerd moet worden;
- specifieke regels (wetten, reglementen, etc.).
In je scriptie neem je de randvoorwaarden als apart onderdeel in je inleiding op. Het kan ook voorkomen dat je opdrachtgever geen randvoorwaarden stelt. In dat geval hoef je daar geen rekening mee te houden, hoewel je natuurlijk wel realistische aanbevelingen dient te formuleren.
Conclusie vs aanbevelingen
In de conclusie beantwoord je de onderzoeksvraag en baseer je je op je onderzoeksresultaten. In je aanbevelingen daarentegen baseer je concrete oplossingen voor het onderzochte probleem op je conclusie, zodat je opdrachtgever nieuwe doelen kan stellen. Deze aanbevelingen sluiten daarmee aan op je onderzoek.
Suggesties voor vervolgonderzoek in je discussie vs aanbevelingen
Suggesties voor vervolgonderzoek beschrijf je altijd in de discussie van je scriptie. Deze suggesties zijn bedoeld ter inspiratie of richtlijn voor eventueel onderzoek in de toekomst. Dit kan gaan over een verdere uitwerking van het probleem dat je hebt onderzocht maar ook over het verkennen van een nieuwe probleem dat tijdens je onderzoek omhoog is gekomen. Deze horen niet in je aanbevelingen of adviesrapport te staan.
Aanbevelingen zijn veel concreter en bedoeld om je opdrachtgever specifiek advies te geven over hoe de oplossingen uit je onderzoek toegepast kunnen worden.
Een apart adviesrapport
Het komt soms voor dat je opdrachtgever graag een apart adviesrapport ontvangt waarin je de aanbevelingen op een structurele manier uitwerkt.
Hoe ziet een adviesrapport eruit?
Checklist: Aanbevelingen
0 / 11Goed bezig!
Je aanbevelingen zitten nu in ieder geval goed in elkaar. Gebruik ook de andere checklists om je scriptie nog beter te maken.
Alle checklisten bekijken Terug naar aanbevelingen checklist* Het gebruik van de ik-vorm wordt vaak afgeraden. Het is bij veel opleidingen verboden, maar wordt door sommige opleidingen geaccepteerd. Ga na hoe jouw opleiding hierin staat voordat je de ik-vorm gebruikt. Wij raden het in ieder geval af om de ik-vorm op andere plekken dan in het voorwoord te gebruiken.
Veelgestelde vragen
- Welke informatie neem je op in het hoofdstuk met aanbevelingen?
-
In de aanbevelingen geef je je opdrachtgever adviezen over het vraagstuk dat je hebt onderzocht. Je beschrijft welke concrete oplossingen mogelijk zijn op de korte en/of lange termijn en welke maatregelen jij aanraadt op basis van je onderzoek.
- Waar komen de aanbevelingen te staan?
-
Je aanbevelingen worden meestal in een apart hoofdstuk opgenomen, na je conclusie en discussie. Je kunt ze ook opnemen in een apart adviesrapport als je opdrachtgever daarom vraagt.
- Wat is het verschil tussen een adviesrapport en een implementatieplan?
-
In een adviesrapport beargumenteer je waarom je opdrachtgever moet kiezen voor een bepaalde oplossing voor het probleem dat je hebt onderzocht.
In je implementatieplan is deze oplossing al gekozen en beschrijf je hoe de oplossing moet worden doorgevoerd.
- Wat is het verschil tussen een adviesrapport en een verantwoordingsdocument, implementatieplan, marketingplan en communicatieplan?
-
Deze verschillende documenten worden in verschillende stadia geschreven:
- In je adviesrapport breng je een advies uit voor je opdrachtgever op basis van je uitwerking van verschillende alternatieven.
- In een implementatieplan wordt vervolgens stap voor stap uitgelegd aan een opdrachtgever hoe het advies geïmplementeerd kan worden; wat het actieplan precies is en wat de planning exact kan zijn. In dit implementatieplan neem je ook een kosten- en batenanalyse op.
- Een marketingplan is een implementatieplan dat specifiek bedoeld is voor marketingdoeleinden. Vaak maakt het onderdeel uit van het totale implementatieplan.
- Een communicatieplan is een implementatieplan dat specifiek bedoeld is voor communicatiedoeleinden. Vaak maakt het onderdeel uit van het totale implementatieplan.
- Een verantwoordingsdocument daarentegen onderbouwt en verantwoordt een bepaalde keuze die al gemaakt is, bijvoorbeeld een training of plan dat geïmplementeerd wordt.
Citeer dit Scribbr-artikel
Als je naar deze bron wilt verwijzen, kun je de bronvermelding kopiëren of op “Citeer dit Scribbr-artikel” klikken om de bronvermelding automatisch toe te voegen aan onze gratis Bronnengenerator.