Relevantie van je scriptie
Een relevante scriptie is nuttig voor de maatschappij en/of de wetenschap. Als je onderzoek niet relevant is, heeft het geen nut om het uit te voeren. Daarom is het voor een goede beoordeling van je scriptie belangrijk ervoor te zorgen dat je onderzoek relevant is.
Niet alleen moet je onderzoek maatschappelijk en/of wetenschappelijk relevant zijn; het moet ook relevant zijn voor je opleiding en je opdrachtgever. Of je onderwerp relevant is, bepaal je tijdens je probleemanalyse. Je beargumenteert de relevantie van je scriptie in de inleiding van je scriptie.
Maatschappelijke en praktische relevantie
Een praktisch of maatschappelijk relevant onderzoek draagt bij aan de oplossing voor een probleem. Zo is je onderzoek van toegevoegde waarde voor de maatschappij. Als je een hbo-opleiding volgt, moet je altijd de praktische relevantie van je onderzoek waarborgen.
Een maatschappelijk of praktisch relevant onderzoek kan onder andere:
- nuttige conclusies trekken over de huidige stand van zaken
- testen of een bepaalde methode werkt of niet
- leiden tot aanbevelingen om een probleem op te lossen
Wetenschappelijke relevantie
Met een wetenschappelijk relevant onderzoek draag je bij aan de beschikbare wetenschappelijke kennis door een gat in deze kennis op te vullen. Als je een universitaire opleiding volgt, moet je de wetenschappelijke relevantie van je onderzoek bewijzen. Vaak is je onderzoek daarmee ook praktisch relevant.
Je kunt ervoor zorgen dat je onderzoek wetenschappelijk relevant is door na te gaan waar nog geen onderzoek naar gedaan is. Je kunt hiervoor bijvoorbeeld kijken naar (nog niet uitgevoerde) vervolgonderzoeken die worden aangeraden in de discussie van wetenschappelijke artikelen of andere scripties.
Standaardzinnen: relevantie van je onderwerp aangeven
Relevant voor je opleiding
Zorg ervoor dat je scriptieonderwerp ook aansluit bij en daarmee relevant is voor je opleiding. Als dit niet het geval is, wordt je onderwerp niet goedgekeurd. Bespreek daarom goed met je begeleider wat mogelijk is en wat niet.
Relevant voor je opdrachtgever
Een scriptie voor een opdrachtgever, zoals een stagebedrijf, moet van toegevoegde waarde zijn voor deze persoon of dit bedrijf. Je opdrachtgever weet wat wel en niet relevant is voor zijn organisatie en waar behoefte aan is.
Vraag daarom wat je opdrachtgever van je wil. Beschrijf vervolgens duidelijk het doel van jouw onderzoek in je Plan van Aanpak of onderzoeksvoorstel, zodat je begeleider dit kan goedkeuren.
1 reactie
Kirsten Dingemanse (Scribbr Team)
17 november 2016 om 17:00Bedankt voor het lezen! Ik hoop dat je er iets aan hebt gehad. Is er nog iets onduidelijk of ontbreekt er iets aan het artikel? Laat een opmerking achter, dan zal ik proberen je te antwoorden.