Voorbeeld theoretisch kader van een scriptie

Het schrijven van het theoretisch kader kan een lastig karwei zijn. Je moet aan de slag met literatuur en de begrippen in je scriptie gaan definiëren.


Op basis van een probleemstelling en onderzoeksvragen is het theoretisch kader opgesteld.

Voorbeeld probleemstelling en onderzoeksvraag

Bedrijf X kampt met het probleem dat veel webwinkelklanten niet terugkeren voor een volgende aankoop. De directie wil de klantloyaliteit graag verhogen en heeft het idee dat de klanttevredenheid hierop van invloed is.

Om dit probleem te onderzoeken heb je de volgende probleemstelling, doelstelling en deelvragen opgesteld:

Probleemstelling: Veel webwinkelklanten keren niet terug voor een vervolgaankoop.

Doelstelling: De klantloyaliteit verhogen om zodoende meer omzet te genereren.

Hoofdvraag: ‘Hoe kan de klanttevredenheid van online klanten van bedrijf X worden verbeterd om de klantloyaliteit verhogen?’

Deelvragen:

  1. ‘Wat is het verband tussen klantloyaliteit en klanttevredenheid?’
  2. ‘Hoe tevreden en loyaal zijn de online klanten van bedrijf X op dit moment?’
  3. ‘Welke factoren zijn van invloed op de klanttevredenheid en klantloyaliteit van de online klanten van bedrijf X?’

De begrippen ‘klantloyaliteit’ en ‘klanttevredenheid’ spelen een grote rol in het onderzoek en moeten bovendien worden gemeten. Dit zijn daarom de kernbegrippen die in het theoretisch kader worden afgebakend.

Hieronder volgt een (vereenvoudigd) voorbeeld van de manier waarop je definities en theorieën uit de literatuur kunt beschrijven en vergelijken. We selecteren hierbij het begrip ‘klanttevredenheid’.

Voorbeeld theoretisch kader

2.1 Klanttevredenheid

Thomassen (2003, p. 69) definieert klanttevredenheid als volgt: “de beleving van de klant als gevolg van het bewust of onbewust vergelijken van zijn ervaringen met zijn verwachtingen”. Kotler & Keller (2008, p. 80) bouwen hierop voort en stellen dat klanttevredenheid wordt bepaald door “de mate waarin iemand gelukkig of teleurgesteld is met de waargenomen prestaties van een product, gerelateerd aan zijn of haar verwachtingen”. Prestaties die minder zijn dan de verwachtingen zorgen voor een ontevreden klant, terwijl prestaties die aan de verwachtingen voldoen tevreden klanten opleveren. Overtreffende verwachtingen leiden tot een “zeer tevreden of zelfs aangenaam verraste klant” (Kotler & Keller, 2003, p. 80).

De definitie van Zeithaml & Bitner (2003, p. 86) wijkt iets af van die van Thomassen: “Satisfaction is the consumer fulfilment response. It is a judgement that a product or service feature, or the product of service itself, provides a pleasurable level of consumption-related fulfilment.” De nadruk ligt bij Zeithaml & Bitner dus op het verkrijgen van een bepaalde voldoening die gerelateerd is aan kopen.

In dit onderzoek wordt de definitie van Thomassen gehanteerd, omdat beleving hierin centraal staat. Dit past goed bij het aanbod van bedrijf X, dat tot het luxesegment behoort. Hoewel Zeithaml & Bitner net als Thomassen stellen dat klanttevredenheid een reactie is op de verkregen ervaring en gericht is op een bepaalde voldoening, wordt in hun definitie geen onderscheid gemaakt tussen bewust en onbewust vergelijken. Bedrijf X stelt in haar missie (zie hoofdstuk 1) dat zij niet alleen een product wil verkopen, maar ook een gevoel. Hierbij zal onbewuste vergelijking ook een belangrijke rol spelen. De definitie van Thomassen heeft daarom een betere aansluiting bij het onderzoek.

Klanttevredenheidsmodel Thomassen

Volgens Thomassen zijn zowel de zogenaamde waardepropositie als diverse beïnvloedingsaspecten van invloed op de uiteindelijke klanttevredenheid. In zijn klanttevredenheidsmodel (fig. 1) toont hij dat mond-tot-mondreclame, persoonlijke behoeften, ervaringen in het verleden en marketing en public relations de wensen en verwachtingen van klanten bepalen. Deze worden afgezet tegen de ervaringen. De vergelijking tussen de verwachtingen en ervaringen bepaalt in hoeverre een klant tevreden is. In dit onderzoek is het model van Thomassen van belang, omdat hiermee inzichtelijk kan worden gemaakt in hoeverre de klanten van bedrijf X tevreden zijn en op welke gebieden het beter kan.

Klanttevredenheidsmodel Thomassen

Fig. 1: Het ontstaan van klanttevredenheid (Thomassen, 2007, p.30).

Uiteraard mogen de begrippen diepgaander worden geanalyseerd en kunnen meer definities met elkaar worden vergeleken. Ook mag je de theorie/ideeën van auteurs uitvoeriger beschrijven en meerdere modellen per begrip bespreken. Het is van belang om een goede bronvermelding toe te passen, hiervoor kun je de APA-regels hanteren.

Wist je dat...

Scribbr editors gemiddeld 150 fouten per 1000 woorden corrigeren? Voorkom dat jouw scriptie, plan van aanpak of verslag wordt afgekeurd op taal. Laat het nakijken door de taalexperts van Scribbr!

Ontdek de nakijkservice

Standaardzinnen voor theoretisch kader

Voor het beschrijven en vergelijken van alle literatuur bestaan handige standaardzinnen.

  1. Vorige studies hebben aangetoond dat…
  2. Verschillende studies (Smith, 1988; Driessen, 2007) hebben geschreven over…
  3. Onderzoek (Smith, 1988; Driessen, 2007) naar X toont het belang aan van…
  4. In een eerder onderzoek (Smith, 1988) waarin X en Y vergeleken werden is aangetoond dat…
  5. Onderzoek zoals verricht door Smith (1988) heeft aangetoond dat…

Meer standaardzinnen »

  1. Recent evidence suggests that …
  2. Previous studies (Smith, 1988; Driessen, 2007) have reported …
  3. Studies (Smith, 1988; Driessen, 2007) of X show the importance of …
  4. Previous research (Smith, 1988) comparing X and Y has found …
  5. Surveys such as that conducted by Smith (1988) showed that …

Meer standaardzinnen »

We hebben op een rijtje gezet wat je precies in het theoretisch kader moet zetten.

Wat hoort er in het theoretisch kader?

Wat vind jij van dit artikel?
Annelien Krul

Annelien is kunsthistorica met een grote liefde voor taal. Ze heeft een eigen redactiebureau en werkt daarnaast met veel plezier voor Scribbr om studenten met hun scriptie te helpen.

Geen taalfouten en pijnlijke missers in je scriptie?

Schakel snel een professionele editor van Scribbr in.
Meer info & prijzen »
Trustpilot score van 9.8

14 reacties

karel
15 oktober 2015 16:36

Beste Annelien,

Is het theoretisch kader alleen gericht op specifieke begrippen die in de probleemstelling voorkomen. Of kan ik de lezer hier ook introduceren met een algemeen begrip zoals Marketing (verschillende definities confronteren met elkaar).

Beantwoorden

Michelle Mertens
Michelle Mertens (Scribbr-team)
15 oktober 2015 19:59

Hoi Karel,

In het theoretisch kader introduceer je alle theorieën en begrippen die relevant zijn voor jouw onderzoek. Als je meerdere definities van het begrip marketing naast elkaar wil leggen, is dit de juiste plek om het te doen!

Beantwoorden

karel
15 oktober 2015 16:53

Beste Annelien,

Kan je in de theoretische kader ook algemene begrippen behandelen om de lezer te introduceren met het onderwerp? Bijvoorbeeld het begrip Marketing (verschillende definities confronteren met elkaar).

Of moet je specifiek alleen de begrippen behandelen die in de probleemstelling terug te vinden zijn?

Dank u,

Met vriendelijke groet

Beantwoorden

Bas Swaen
Bas Swaen (Scribbr-team)
16 oktober 2015 16:54

Hoi Karel, het kan wel, maar wat is de toegevoegde waarde voor je onderzoek? Je mag er toch van uitgaan dat de lezer van je scriptie weet wat het begrip marketing inhoudt als je een scriptie schrijft binnen het gebied van marketing. Succes!

Beantwoorden

Ragni
7 januari 2016 11:40

Goedemorgen!

Is het bij het theoretisch kader ook de bedoeling dat je laat zien welke afwegingen je hebt gemaakt (qua modellen/onderzoeksmethoden). Ik heb er meerdere tegen elkaar afgewogen en toen gekozen. Beschrijf je dit bij het theoretisch kader of doe je dat bijvoorbeeld bij de evaluatie achteraf?

Beantwoorden

Bas Swaen
Bas Swaen (Scribbr-team)
8 januari 2016 10:06

Hoi Ragni, dit kun je prima in je theoretisch kader plaatsen. Succes!

Beantwoorden

Hilde
24 februari 2016 16:58

Goedenmiddag!
Voor mijn scriptie moet ik een theoretisch kader schrijven. Maar nu ben ik een beetje in de war geraakt met het literatuuronderzoek en het theoretisch kader. Is dit hetzelfde?

Beantwoorden

Bas Swaen
Bas Swaen (Scribbr-team)
25 februari 2016 09:59

Hoi Hilde, ik begrijp de verwarring. In het artikel over het literatuuronderzoek leggen we uit wat het verschil is.

Beantwoorden

Kevin
6 juni 2016 02:56

Goedenavond, ik ben al enkele dagen na aan het denken over mijn theoretisch kader(model). Mijn onderzoeksvraag luidt: Wat vinden rolstoelbasketballers van de bekendheid van hun sport? Als deelvragen:
- Vinden rolstoelbasketballers bekendheid van hun sport belangrijk?
- Op welke wijze kan de bekendheid van rolstoelbasketbal vergroot worden?
- Hoe staat de bekendheid van rolstoelbasketbal er op dit moment voor?

Heeft iemand enig idee wat mijn theoretisch model zou kunnen worden? ...... -> bekendheid rolstoelbasketbal.

Beantwoorden

Bas Swaen
Bas Swaen (Scribbr-team)
7 juni 2016 14:16

Hoi Kevin, heb je al gezocht naar modellen waarmee je kunt de naamsbekendheid/bekendheid kunt aantonen? Het beste kun je op zoek gaan naar de Engelse termen die ze hiervoor gebruiken.

Beantwoorden

Jan
10 oktober 2016 16:59

Goedenmiddag,

Ik ben al een aantal dagen bezig met het denken over mijn theoretisch kader, ik kom er maar niet uit.

Mijn onderwerp gaat over een softwarepakket selectie en als onderwerp wagenparkbeheer.
Heeft iemand enig idee wat mijn theoretisch model kan worden?

Met vriendelijke groeten,

Jan.

Beantwoorden

Lou Benders
Lou Benders (Scribbr-team)
12 oktober 2016 18:55

Beste Jan,

Een theoretisch kader opstellen is erg lastig! Helaas kunnen wij je niet helpen met je vraag.
Het beste kun je voor hulp bij dit soort vragen je begeleider of een scriptiebegeleidingbureau benaderen.

Heb je al eens op onze pagina met partners gekeken: https://www.scribbr.nl/scriptiehulp/scriptiebegeleiding/?

Bij vragen over taal (zo moet je softwarepakketselectie aan elkaar schrijven), kunnen wij je wel helpen! Daarvoor kun je ons het beste op de chat bereiken.
Succes!

Groetjes,

Lou

Beantwoorden

Karin
10 mei 2017 19:59

Hoi! Ik loop helemaal vast op mijn theoretisch kader. Ik werk met een bestaande dataset. Maar ik kan de match maar niet vinden. Mijn onderzoeksvraag is: wat is de effectiviteit van het vitaliteitsprogramma op de vitaliteit van werkend Nederland?

De data bestaat uit een voor en nameting over de vitaliteit van werknemers. Ik heb uitgezocht op wat voor een manier het programma de vitaliteit wilt verbeteren) Maar het punt is dat ik dit niet kan onderzoeken met slechts een voor en nameting. Help!

Beantwoorden

Wouter
Wouter (Scribbr-team)
11 mei 2017 13:12

Beste Karin,
Ik kan je helaas niet helpen met inhoudelijke vragen. Ik heb immers geen specifieke kennis van jouw onderzoeksgebied of van de eisen vanuit jouw opleiding. Ik raad je aan om dit te overleggen met je begeleider.
Succes!
Wouter

Beantwoorden

Reageer