Citeren volgens de APA-regels

Wanneer je tekst uit een bron letterlijk overneemt spreek je van een citaat. Een definitie van een begrip overnemen uit een bepaalde bron is een voorbeeld van een citaat.

De APA-stijl heeft een aantal regels opgesteld voor de opmaak van citaten. Zo moet je bijvoorbeeld dubbele aanhalingstekens gebruiken bij het opschrijven van een citaat van minder dan 40 woorden.

Citaat van minder dan 40 woorden

Bij het citeren van een tekst van minder dan 40 woorden maak je gebruik van dubbele aanhalingstekens direct voor en direct achter het citaat.

Voorbeeld citaat minder dan 40 woorden

De definitie van het voetbal is volgens Van Persie (2014): “met elkaar heen en weer rennen en wie het meest scoort die wint” (p. 15).

Een bekende voetballer zei altijd “met elkaar voetballen op een mooie zondagmiddag is het allermooiste wat er is” (Sneijder, 2013, pp. 2-3).

Citaat van 40 woorden of meer

Als het citaat 40 woorden of meer bedraagt dan plaats je het citaat in een apart blok waarbij het blok op een nieuwe regel begint en het gehele blok inspringt. Wanneer je een citaat hebt met meerdere alinea’s spring je iedere alinea nog extra in. Als het citaat eindigt met een punt dan schrijf je hierna pas de bronvermelding op.

Voorbeeld citaat meer dan 40 woorden

Het tweejarig bestaan van Scribbr werd breed uitgemeten in de pers:

Scribbr bestaat nu twee jaar en dat wordt gevierd met de introductie van een nieuwe versie van de APA Generator. Nu steeds meer studenten dankbaar gebruikmaken van de APA Generator werd het hoog tijd voor een nieuwe versie, aldus de oprichters.

De APA Generator is erg populair omdat de APA-stijl veel uitzonderingen kent. Hierdoor is het voor veel studenten lastig om de APA-stijl goed onder de knie te krijgen. Daarnaast besparen veel studenten met de APA Generator erg veel tijd. (Schlagers, 2014, p. 3)

Scribbr APA CheckerNieuw

De slimme technologie van de APA Checker helpt je veelgemaakte fouten te voorkomen, zoals:

  • Ontbrekende komma's en punten
  • Verkeerd gebruik van 'et al.'
  • Ampersands (&) in verwijzigen in de tekst
  • Ontbrekende bronvermeldingen

Lees meer

Leesteken na het citaat

In het overzicht kun je terugvinden of je wel of niet een leesteken na het citaat moet plaatsen.

Overige regels bij citeren

Het citaat moet een letterlijke kopie zijn van de tekst uit de bron. Dit betekent dat je ook mogelijke spelfouten en grammaticale fouten moet overnemen. Je mag wel de eerste letter van het citaat in een hoofdletter of kleine letter veranderen. Daarnaast mag je ook de interpunctie aan het einde van het citaat aanpassen.

Als de spelfouten hinderlijk zijn of wanneer je iets wilt toevoegen of verwijderen uit het citaat dan zijn hier vaste regels voor.

Spelfouten in een citaat

Je mag nooit een spelfout in een citaat verbeteren. Wanneer je opzichtige spelfouten in een citaat hebt kan dit wel vervelend zijn. Daarom kun je de lezer van je tekst laten weten dat de spelfout je is opgevallen. Dit doe je door het woordje ‘sic‘ achter het desbetreffende woord te plaatsen. Je schrijft het woord ‘sic’ tussen blokhaken en schuingedrukt. Overigens komt het woordje ‘sic’ uit het Latijn en betekent het: dus, op deze manier, zo, aldus.

Voorbeeld spelfout in een citaat

De definitie volgens Schrijvers (2014) is als volgt: “het gebruiken van meerdere pennnen [sic] om een tekst te schrijven” (p. 458).

Andere bronnen (waaronder The Chicago Manual of Style) geven aan dat het acceptabel is op kleine spellingfouten te verbeteren zoals in het voorbeeld hierboven.

Weghalen/inkorten van tekst uit een citaat

Wanneer je delen van tekst uit het citaat weglaat dan ben je verplicht hiervoor in de plaats het volgende op te schrijven: “ . . . ”. Je noemt dit het beletselteken (ellipsis in het Engels).

Wanneer je in een zin enkele woorden weghaalt dan schrijf je 3 punten. Tussen de punten gebruik je een spatie. Wanneer je een complete zin weghaalt uit het citaat dan schrijf je 4 punten met tussen de punten spaties. De eerste punt gebruik je voor het afsluiten van de eerste zin. Zie hieronder een voorbeeld.

Voorbeeld weghalen van tekst uit een citaat

Volgens Koeman (1996) is het schieten van een vrije trap niet moeilijk: “Het schieten op een . . . doel is eenvoudig, je hoeft alleen maar goed te mikken. . . . Als je niet getraind hebt om te schieten op het doel wordt het natuurlijk wel lastiger” (p. 7).

Toevoegen van tekst in een citaat

Soms wil je iets toevoegen aan een citaat om een bepaalde zin of begrip te verduidelijken. Wanneer je iets toevoegt dan moet je dit tussen haken zetten [].

Voorbeeld toevoegen van tekst in een citaat

“Het schrijven van brieven wordt steeds minder vaak gedaan. In plaats hiervan typen veel mensen vaker een e-mail [op de computer]” (Jositu, 1998, p. 6).

Nadruk leggen op woorden in een citaat

Wanneer je de nadruk wilt leggen op een woord of zinsnede van het citaat dan kun je dit doen door het woord of de zinsnede schuingedrukt te maken. Direct hierachter schrijf je tussen blokhaken ‘nadruk toegevoegd’. In het Engels schrijf je ‘emphasis added’.

Voorbeeld nadruk leggen op woorden in citaat

“Tijdens het studeren leer je op momenten om hard te werken maar je studieperiode kent ook vele periodes waar je leert om niet [nadruk toegevoegd] hard te werken” (Swaen, 2012, p. 9).

Bronvermelding bij citaat in de tekst volgens de APA-stijl

Zoals je hierboven in de voorbeelden hebt gezien hebben we bij ieder citaat een bronvermelding geplaatst. Dit hebben we gedaan volgens de officiële regels van de APA-stijl voor het verwijzen naar bronnen in de tekst.

Maak je vaak gebruik van dezelfde bron in een alinea? Dan zal je iedere keer de bronvermelding moeten opschrijven. Je mag hierin wel creatief zijn: op welke plek moet de bron staan?

Wat vind jij van dit artikel?
Bas Swaen

Bas is mede-oprichter van Scribbr. Bas komt uit een echt onderwijsgezin en is een ervaren scriptieschrijver. Met heldere uitleg over moeilijke materie probeert Bas studenten op weg te helpen.

42 reacties

laura
4 december 2020 om 20:57

Hoi!

Ik moet alles citeren volgens de APA stijl, maar een van de rapporten die ik heb gebruikt geven een 'preferred citation' aan. Moet ik deze opvolgen (deze is niet in APA stijl).

Dankjewel alvast!!

Groetjes, Laura

Beantwoorden

Leon Smits
Leon Smits (Scribbr-team)
7 december 2020 om 17:04

Hoi Laura,

Goede vraag! Je kunt gewoon de APA-stijl aanhouden hoor. Wel is het goed om rekening te houden met de elementen die de bron in de bronvermelding gebruikt.
Bijvoorbeeld hoe de titel geschreven is.

Groetjes,
Leon

Beantwoorden

Danique
28 november 2020 om 14:59

Hoi! Ik ben bezig met mijn thesis en zou graag advies willen over de volgende kwestie:

Normaliter lees ik artikelen en verwerk deze informatie dan in mijn tekst. Nu ben ik op zoek naar een definitie en heb deze ook gevonden in een artikel (1). Dit artikel 1 heeft de definitie samengesteld uit meerdere stukken informatie uit andere artikelen. Normaal zou ik dan naar desbetreffend artikel gaan om dat te lezen, maar het zijn er 5 en ik heb geen toegang tot alle artikelen. Het liefst wil ik de definitie uit artikel 1 gewoon citeren, want het combineert al verschillende stukken informatie. Hoe moet ik dit doen? Moet ik gewoon precies het stuk tekst met alle bijbehorende bronnen zo vermelden? Of mag dat niet? Of moet ik zeggen dat de definitie uit artikel 1 komt en de andere bronnen niet erbij vermelden?

Alvast heel erg bedankt!

Beantwoorden

Leon Smits
Leon Smits (Scribbr-team)
30 november 2020 om 13:37

Hoi Danique,

In zo'n geval is het prima om artikel 1 gewoon te citeren. Als de lezer verder gaat zoeken zal hij/zij ook zien dat artikel 1 het weer gebaseerd heeft op een paar andere bronnen.
Uiteraard kun je in je tekst wel nog een toelichting geven als: "op basis van uitgebreid onderzoek kwam X tot de volgende definitie", zo is het wel duidelijk dat de auteur van artikel 1 niet zomaar iets verzonnen heeft.

Groetjes,
Leon

Beantwoorden

Danai
2 november 2020 om 16:02

Hey,

Ik kreeg de opdracht om een verslag te schrijven met daarin minstens 1 citaat van mijn studierichting.
Ik raadpleegde dus even jullie site om te kijken hoe ik dit correct doe. Helaas heb ik geen paginanummer van de bron. Mag ik dat deel gewoon weglaten?

Dankjewel alvast!

Beantwoorden

Leon Smits
Leon Smits (Scribbr-team)
3 november 2020 om 10:58

Hoi Danai,

Indien mogelijk kun je nog een andere methode gebruiken om de plaats in de tekst aan te duiden, bijvoorbeeld een hoofdstuktitel of een paragraafnummer.
Als dat ook niet zo is kun je het inderdaad weglaten.

Groetjes,
Leon

Beantwoorden

Ella
28 oktober 2020 om 19:01

Hi!

Vraag 1: Voor mijn portfolio bestuur ik de huidige bedrijfscultuur van een bedrijf. Hiervoor moet ik reviews gebruiken om mijn typering te onderbouwen. De reviews staan op Indeed en de auteurs zijn verschillend. Er staat dan meestal iets als Servicemedewerker (voormalige medewerker) van Groningen geplaatst op 4 januari 2020. Deze reviews staan op Indeed, op review pagina van een bepaald bedrijf die je dan aanklikt. Als ik een review citeer, wie moet ik in de lopende tekst en in de literatuurlijst opgeven als auteur? Ik zal 5 verschillende reviews gebruiken.

Vraag 2: Als ik een deel van de review citeer, dan een stukje onderbouw met theorie en vervolgens van dezelfde review een ander deel citeer, hoe moet ik dat dan in de lopende tekst zetten?

Alvast bedankt!

Groetjes

Ella

Beantwoorden

Leon Smits
Leon Smits (Scribbr-team)
29 oktober 2020 om 18:34

Hoi Ella,

Goede vragen, dat is inderdaad lastig. Als je steeds naar een specifieke review verwijst moet je degene die deze review heeft geschreven als auteur gebruiken (de URL moet dan ook naar de specifieke review verwijzen, als dat kan).
Als ik het goed begrijp staan er alleen geen namen bij de reviews. Je kunt dan of de titelbenaming als naam gebruiken, of de bron beschouwen alsof deze geen auteur heeft. Je gebruikt dan de titel in het auteur-element.

Als je twee keer een stuk citeert moet je twee keer een verwijzing in de tekst plaatsen. Omdat er geen paginanummers zijn kun je dat onderdeel weglaten.

Groetjes,
Leon

Beantwoorden

Fenna
23 oktober 2020 om 16:51

Hallo,

Momenteel ben ik bezig met een casestudy, in het stuk maak ik gebruik van een citaat. Nu moet volgens de regels in de bronvermelding in de tekst het pagina nummer schrijven. Hoe moet ik dit doen als ik een citaat overneem van een webpagina en geen pagina nummer bekend is?

Beantwoorden

Leon Smits
Leon Smits (Scribbr-team)
26 oktober 2020 om 15:45

Hoi Fenna,

Als je geen paginanummer hebt kun je eventueel de paragrafen tellen. Het is ook toegestaan om het weg te laten.

Groetjes,
Leon

Beantwoorden

Anne
20 oktober 2020 om 20:05

Hallo!
In mijn tekst heb ik een citaat gebruikt van wat iemand zei. Deze citaat komt echter uit een online artikel, geschreven door iemand anders dan de spreker van deze citaat. Moet ik dan de spreker in mijn vermelding opnemen met het jaartal van het artikel? Of is het dan niet de bedoeling dat ik de schrijver van het artikel erbuiten laat? Het interview wat is gehouden was trouwens wel voor die tekst zelf bedoelt en verder nergens buiten gebruikt.

mvg,
Annge

Beantwoorden

Leon Smits
Leon Smits (Scribbr-team)
21 oktober 2020 om 12:23

Hoi Anne,

Waarschijnlijk heb je dus een interview gelezen?
In je bronvermelding verwijs je inderdaad naar de auteur van het artikel, niet naar de geïnterviewde, maar het is wel goed om in je tekst aan te geven dat persoon X het heeft gezegd.
Eventueel kun je ook een indirecte bronvermelding gebruiken: (Persoon X geciteerd in Auteur, 2020). Al is deze methode niet helemaal hiervoor bedoeld.

Groetjes,
Leon

Beantwoorden

Joël
16 september 2020 om 16:21

Goedemiddag, ik wil een citaat van meer dan 40 woorden (bestaande uit één alinea) opdelen in twee alinea's. Mag dit en zo ja hoe?

Beantwoorden

Leon Smits
Leon Smits (Scribbr-team)
28 september 2020 om 19:30

Hoi Joël,

Als het origineel één alinea is zul je dat in het citaat moeten behouden. Als je het toch graag wilt opdelen kun je de stukken tekst natuurlijk ook als losse citaten behandelen, bijvoorbeeld twee citaten van 2 regels, in plaats van één van vier of vijf.. Je kunt er dan bijvoorbeeld nog extra uitleg tussen zetten. Als je twee losse citaten gebruikt moet je de bronvermelding dus ook twee keer plaatsen.
Ga hierbij goed na wat het meest duidelijk is voor de lezer.

Groetjes,
Leon

Beantwoorden

Ruby
4 september 2020 om 17:14

Hallo,

In een portfolio wil ik een stuk tekst opnemen die ik zelf heb geschreven in een ander portfolio. Doe ik dat ook op dezelfde wijze als hier omschreven, aangezien dit mijn eigen tekst is? Maakt het dan nog uit hoe lang deze tekst is?

Beantwoorden

Leon Smits
Leon Smits (Scribbr-team)
4 september 2020 om 17:17

Hoi Ruby,

Ja, je verwijst dan naar je eigen werk. Het andere portfolio moet dan wel beschikbaar zijn voor de lezer.
Overigens is het niet de bedoeling om een enorm lang citaat in je tekst op te nemen. Als je bijvoorbeeld een heel hoofdstuk o.i.d. zou willen hergebruiken kun je beter even contact opnemen met je docent om te vragen of dat in orde is en af te stemmen hoe je dat aanpakt.

Groetjes,
Leon

Beantwoorden

Yente
3 augustus 2020 om 19:38

Beste,

Voor mijn thesis werk ik met semigestructureerde interviews en moet ik dus een hoop citaten gebruiken.

Als ze binnen mijn citaat iemand anders citeren: hoe doe ik dit dan juist? Dan doel ik voornamelijk op het gebruik van leestekens.

vb.: Toen ik vroeg aan Sander wat zijn moeder ervan vond zei hij: "Wanneer ik thuiskwam zei ze spontaan: "wat een mooie broek!"."
Is dit correct?

Alvast bedankt voor de mooie artikels!

Beantwoorden

Leon Smits
Leon Smits (Scribbr-team)
10 augustus 2020 om 16:57

Hoi Yente,

Fijn om te horen dat onze artikelen je helpen!
Voor citaten in een citaat kun je enkele aanhalingstekens gebruiken.

Groetjes,
Leon

Beantwoorden

Leen
6 juni 2020 om 18:35

Hallo,
Ik zou graag een mondeling citaat opnemen in een werk dat ik moet schrijven. Het gaat over een deel van een toespraak van Nelson Mandela. De toespraak zelf heb ik gevonden in een youtube filmpje. Hoe ik het filmpje moet opnemen in de literatuurlijst heb ik gevonden via de bronnengenerator maar ik vraag me af hoe ik het deel van de toespraak die ik in mijn tekst wil zetten, moet refereren in de tekst. De auteur van het filmpje is namelijk niet Nelson Mandela maar de organisatie waarvoor hij de toespraak gehouden heeft. Ik kan toch niet die organisatie als auteur van het citaat vernoemen. Daarnaast vraag ik me ook af hoe het met de datum zit. Het filmpje is in 2012 op youtube geplaatst terwijl de toespraak werd gehouden in 2000.

Beantwoorden

Leon Smits
Leon Smits (Scribbr-team)
6 juni 2020 om 19:19

Hoi Leen,

Goede vraag, dat is altijd lastig met dit soort dingen. Er zijn twee dingen die je kunt doen:
Als het een bekende speech is van Mandela vermoed ik dat je deze ergens anders online kunt vinden. Je kunt dan direct naar de speech verwijzen (en dus ook dat deze in 2000 gehouden werd - Mandela is dan ook de auteur). Gebruik dan ons voorbeeld voor een oratie. Dit is naar mijn mening het meest correct.
De andere optie is om het YouTube filmpje aan te houden, je verwijst dan echt naar het filmpje met de bijbehorende details (dus ander jaartal en andere auteur), maar je kunt dan in je lopende tekst benoemen dat het om een speech van Mandela uit 2000 gaat.

Succes!

Groetjes,
Leon

Beantwoorden

Leen
6 juni 2020 om 22:04

Dag Leon,

Dank je wel voor de reactie.

Ik heb ondertussen de speech van Mandela uitgeschreven teruggevonden op een website die speeches verzamelt (speakola.com). Is het dan voldoende dat ik refereer naar Mandela zelf? Ik stel me de vraag omdat onder de uitgeschreven tekst zelf ook het youtube filmpje als bron staat waar ik het eerst over had. Ik maak het mezelf misschien te moeilijk maar ik wil dit correct doen aangezien mijn docente nogal streng is op gebied van referenties

Alvast bedankt!

Beantwoorden

Leon Smits
Leon Smits (Scribbr-team)
8 juni 2020 om 11:19

Hoi Leen,

Ik hoop dat ik nog op tijd ben met mijn reactie!
Hmm, het is inderdaad een lastige. Het lijkt er dan op dat het betreffende filmpje de meest correcte bron is.
Mijn voorkeur gaat nog steeds uit naar het refereren naar Mandela, maar misschien is het verstandig om het wel even te overleggen met je docent.
De "veilige" optie is denk ik de referentie naar het YouTube filmpje.

Groetjes,
Leon

Beantwoorden

Kelly
3 juni 2020 om 17:10

Hi!

Ik had een vraag met betrekking tot het correct verwerken van een citaat in een scriptie. Ik heb een document waarin geciteerd wordt met een andere bronvermelding dan degene die het stuk heeft geschreven. Wordt er dan verwacht dat je beide bronnen vermeld achter de citaat? (hij springt eruit in mijn stuk!)

Alvast bedankt,

Groetjes Kelly

Beantwoorden

Leon Smits
Leon Smits (Scribbr-team)
6 juni 2020 om 20:27

Hoi Kelly,

Als jij het betreffende citaat overneemt in je scriptie kun je het zo doen:
"Tekst van het citaat" (*auteur citaat* in *auteur artikel*, *jaartal*, *paginanummer*). Bijvoorbeeld (Smits in Van Nunen, 2020, p. 12).

Groetjes,
Leon

Beantwoorden

Jazzy
17 mei 2020 om 18:53

Hallo! Ik vroeg me af of je de bron (een tijdschrift) ook moest vermelden in een citaat.
Dit is wat ik nu al heb:
‘Binnen het sociaal werk worden beschikbaarheid en bereikbaarheid, samen met begrijpbaarheid, betaalbaarheid en bruikbaarheid, gehanteerd als kwaliteitscriteria voor maatschappelijke dienstverlening’ (Bouverne & De Bie, 2005, p.15).

Alvast bedankt! :)

Beantwoorden

Leon Smits
Leon Smits (Scribbr-team)
18 mei 2020 om 16:05

Hoi Jazzy,

Nee, in de verwijzing in de tekst hoef je alleen de achternamen van de auteurs te benoemen, zoals je nu gedaan hebt.
Bij de bronvermelding in je literatuurlijst wordt de naam van het tijdschrift wel benoemd.

Groetjes,
Leon

Beantwoorden

Luna
13 mei 2020 om 13:29

Hallo,
Ik heb een vraag over citeren. In mijn scriptie gebruik ik regelmatig een zin uit een lied. Ik weet echter niet hoe ik hier correct naar refereer zodat het duidelijk is uit welk liet ik dit genomen heb. Verder vroeg ik mij af hoe je refereert naar een citaat uit een documentaire.

Groetjes
Luna

Beantwoorden

Leon Smits
Leon Smits (Scribbr-team)
19 mei 2020 om 19:05

Hoi Luna,

Voor het verwijzen naar een liedje kun je de artiest als auteur plaatsen en de titel van het lied. Als het een citaat van de songtekst is kun je daar een tijdstempel bij zetten.
Voor een citaat uit een documentaire kun je als "plaatsaanduiding" ook een tijdstempel gebruiken.

Groetjes,
Leon

Beantwoorden

Sandra
7 mei 2020 om 13:57

Hallo :)

Dit heb ik in mijn bachelorproef geschreven:
Volgens Sensoa is sexting: “Zelfgemaakte seksueel getinte tekstberichtjes, foto’s of video’s uitwisselen via telefoon of internet.” (“Sexting bij jongeren: feiten en cijfers”, z.d.)

Dit is de definitie van sexting volgens Sensoa. Ik heb dit op hun website gevonden en er zijn dus geen paginanummer's waar ik naar kan verwijzen. Is de manier waarop ik het nu heb verwezen wel juist? Ben ik niet verplicht om een paginanummer te gebruiken bij een citaat?

Groetjes

Beantwoorden

Leon Smits
Leon Smits (Scribbr-team)
7 mei 2020 om 15:25

Hoi Sandra,

Dat klopt. Als er geen paginanummer is, dan mag je het weglaten.

Groetjes,
Leon

Beantwoorden

Tarah
6 mei 2020 om 16:14

Hallo,

Voor mijn scriptie wil ik 2 definities verwerken die ik van het ziekenhuis heb gekregen. De definities zijn per stuk langer dan 40 woorden. Ik heb alleen een naam van de persoon, naam van de organisatie en jaartal tot mijn beschikking. Mag ik dit gebruiken als bronvermelding en hoe kan ik dit het beste erin zetten?
(Auteur, A., Organisatie A. jaar). Is dit de goede manier?

Ik hoor het graag!

Groeten Tarah

Beantwoorden

Leon Smits
Leon Smits (Scribbr-team)
6 mei 2020 om 16:24

Hoi Tarah,

Ja, je mag deze bronnen gewoon gebruiken. Zijn dit definities die openbaar beschikbaar zijn? Of heb jij die bijvoorbeeld als onderdeel van je opdracht of in een gesprek verkregen?
In het eerste geval noem je de achternaam van de auteur en het jaartal en indien beschikbaar een paginanummer (Achternaam, Jaartal, p. 123). Daarnaast dien je de bron dan ook op te nemen in de literatuurlijst.
Als de bron niet openbaar beschikbaar is kun je het voorbeeld voor persoonlijke communicatie of intranet gebruiken.

Succes!

Groetjes,
Leon

Beantwoorden

Manon
30 april 2020 om 16:24

nog een vraag ;)

stel je hebt deze zin:

Volgens PuntpP (2019) kunnen Psychologische factoren bijvoorbeeld te maken hebben met hoe iemand zich uit.
“Een angststoornis komt vaker voor bij mensen die slecht voor zich zichzelf opkomen, hun gevoelens moeilijk uiten en probleemsituaties/conflicten uit de weg gaan” (PuntP, 2019).

Moet je dan na het citaat weer PuntP tussen haakjes hier neerzetten of omdat je PuntP al benoemt daarvoor niet meer?

Beantwoorden

Leon Smits
Leon Smits (Scribbr-team)
30 april 2020 om 19:11

Je kunt de vermelding achter het citaat inderdaad weglaten. Vergeet alleen niet een paginanummer toe te voegen, indien beschikbaar.
Ik zou de punt vóór het citaat veranderen in een dubbele punt, dan is het voor de lezer duidelijker dat het citaat uitleg geeft bij de stelling.

Groetjes,
Leon

Beantwoorden

manon
30 april 2020 om 16:20

Als ik 2 zinnen citeer met minder dan 40 woorden mag dat dan gewoon zo tussen aanhalingstekens:

"Je krijgt dan een goed gevoel van binnen. Mensen weten vaak niet hoe het komt dat je dit ervaart".

of mag je niet midden in een citaat een andere zin beginnen?

Beantwoorden

Leon Smits
Leon Smits (Scribbr-team)
30 april 2020 om 19:09

Hoi Manon,

Ja hoor, geen probleem. Ik neem aan dat de zinnen in de originele tekst ook achter elkaar staan? Anders moet je duidelijk maken dat dat niet zo is.

Groetjes,
Leon

Beantwoorden

Angela Boer
27 april 2020 om 18:15

Hoi,
In mijn scriptie geef ik meerdere definities van begrippen. Een aantal keren gebruik ik de online Van Dale om te 'citeren', een andere keer ensie.nl.
Moet ik deze ook in mijn literatuurlijst zetten, of hoeft dat niet?
Vriendelijke groet, Angela

Beantwoorden

Leon Smits
Leon Smits (Scribbr-team)
28 april 2020 om 15:38

Hoi Angela,

Als je de definitie uit het woordenboek citeert, dan moet je deze inderdaad opnemen in de literatuurlijst (en ernaar verwijzen in de tekst).
Je kunt het voorbeeld op de website gebruiken of voor 'woordenboek' kiezen in onze APA Generator.

Succes!

Groetjes,
Leon

Beantwoorden

David
23 maart 2020 om 17:38

Beste Scribbr,

Ik heb hier een rapport van de FBI, maar ze noemen geen auteur. Wel noemen ze een editor en een co-editor. Moet ik nu naar de editor (en co-editor) verwijzen of naar de FBI.

Groeten,
David

Beantwoorden

Leon Smits
Leon Smits (Scribbr-team)
23 maart 2020 om 18:37

Hoi David,

Ik denk dat het een prima optie is om de editor en co-editor als auteurs te vermelden!
Als je wilt dat we even uitgebreider met je mee kijken, stuur dan de link van het rapport even door.

Succes!

Groetjes,
Leon

Beantwoorden

David
24 maart 2020 om 14:34

Hai Leon,

Dit is de link naar het rapport: https://www.fbi.gov/stats-services/publications/serial-murder. Als je naar deze link gaat kan je op 'view printable version' klikken en dan kom je bij het rapport.

Groeten,
David

Beantwoorden

Leon Smits
Leon Smits (Scribbr-team)
24 maart 2020 om 15:23

Beste David,

Ik zou er in dit geval voor kiezen om naast de editors ook de contributors op te geven als auteur. Dat wordt dan wel een flinke lijst.
In het overzicht voor bronnen met meerdere auteurs kun je zien hoe je hiermee om gaat.

Groetjes,
Leon

Beantwoorden

Is er iets nog niet helemaal duidelijk of ontbreekt er wat? Laat een opmerking achter.

Please click the checkbox on the left to verify that you are a not a bot.