• FAQ
  • Over ons
    • Editors
    • Editor worden?
    • Team
    • Jobs
    • Contact
  • Admin
  • Mijn account
    • Orders
    • Uploaden
    • Account
    • Uitloggen
  • Mijn account
    • Overzicht
    • Beschikbaarheid
    • Informatiepakket
    • Account details
    • Uitloggen
  • Inloggen
  • Zoeken
Scribbr - Scriptie laten nakijken
  • Nakijken en begeleiding
    • Nederlands nakijken
    • Engels nakijken
    • Bronvermelding nakijken
    • Lay-out nakijken
    • Scriptiebegeleiding Nieuw
  • Plagiaat Checker
      • Plagiaat Checker
      • Zelfplagiaat Checker
      • Veelgestelde vragen
      • Prijzen
      • Start Plagiaat Check
  • Bronvermelding
      • APA Generator
      • MLA Generator
      • APA Checker Nieuw
      • Bronvermeldingservice
      • Alles over APA
      • APA-handleiding
      • Samenvatting APA-stijl
      • Voorbeelden APA-stijl
  • Knowledge Base
Scribbr logo
Logo Scribbr - Icon only
  • Nakijken en begeleiding
  • Plagiaat Checker
  • Bronvermelding
  • Knowledge Base
  • FAQ
  • Over ons
  • Admin
  • Mijn account
  • Mijn account
  • Inloggen
Terug
  • Nederlands nakijken
  • Engels nakijken
  • Bronvermelding nakijken
  • Lay-out nakijken
  • Scriptiebegeleiding Nieuw
Terug
    • Plagiaat Checker
    • Zelfplagiaat Checker
    • Veelgestelde vragen
    • Prijzen
    • Start Plagiaat Check
Terug
    • APA Generator
    • MLA Generator
    • APA Checker Nieuw
    • Bronvermeldingservice
    • Alles over APA
    • APA-handleiding
    • Samenvatting APA-stijl
    • Voorbeelden APA-stijl
Terug
  • Editors
  • Editor worden?
  • Team
  • Jobs
  • Contact
Terug
  • Orders
  • Uploaden
  • Account
  • Uitloggen
Terug
  • Overzicht
  • Beschikbaarheid
  • Informatiepakket
  • Account details
  • Uitloggen

Veelgestelde vragen

Bekijk ze allemaal
  1. Home
  2. Veelgestelde vragen
  3. Welke werkwoordstijden gebruik je in je scriptie?

Welke werkwoordstijden gebruik je in je scriptie?

In principe gebruik je voor je scriptie de volgende werkwoordstijden:

  • Samenvatting, theoretisch kader en methodologie: onvoltooid en voltooid tegenwoordige tijd en onvoltooid verleden tijd
  • Inleiding: onvoltooid tegenwoordige tijd en onvoltooid verleden tijd
  • Resultaten, conclusie en discussie: onvoltooid en voltooid tegenwoordige tijd
Bekijk ons uitgebreide artikel over werkwoordstijden per scriptiehoofdstuk met voorbeelden.

Veelgestelde vragen: Academische stijl

Waarvoor wordt een afkortingenlijst gebruikt?

In de afkortingenlijst, ook wel verklaring van afkortingen genoemd, vermeld je alfabetisch afkortingen van belangrijke begrippen in je scriptie. Op deze manier kan de lezer deze makkelijk terugvinden.

Mag je de ik-vorm of wij-vorm gebruiken in je voorwoord?

De ik-vorm of wij-vorm is toegestaan in het voorwoord. Meestal mag je deze vormen niet gebruiken in academische teksten, maar door het persoonlijke karakter van een voorwoord zijn de ik- en wij-vorm het meest gebruikelijk in dit onderdeel.

Mag je de lezer aanspreken in je voorwoord?

In het voorwoord mag je de lezer direct aanspreken met “je” of “u’. In academische teksten is de je-vorm in de regel niet toegestaan, maar in het persoonlijke voorwoord is dit dus wel gebruikelijk.

Waarvoor gebruik je een voorwoord?

In je voorwoord kun je ingaan op je persoonlijke achtergrond, ervaringen tijdens het schrijven en de doelgroep van je scriptie. Daarnaast is dit de plek om mensen te bedanken die je met je scriptie hebben geholpen als je geen los dankwoord schrijft.

Wat is de functie van het woordje “er”?

Het woordje “er” kan verschillende functies vervullen in een zin.

  • Als “er” gebruikt wordt als plaatsaanduiding of in combinatie met een voorzetsel, mag je het niet weglaten.
  • Als onderwerp van een passieve zin, als voorlopig onderwerp en in combinatie met een telwoord mag “er” worden gebruikt, maar het is vaak beter om een andere formulering te kiezen.

In andere gevallen mag of moet “er” worden weggelaten.

Waarom is “me” als bezittelijk voornaamwoord fout?

Mijn is een bezittelijk voornaamwoord. Me is de onbenadrukte vorm van mij, zoals in “ik heb me vergist” en is nooit een bezittelijk voornaamwoord. Informele bezittelijke voornaamwoorden, zoals “m’n”, gebruik je nooit in academische teksten. “Mij” mag alleen gebruikt worden als er een voorzetsel voor staat: “dit onderzoek is van mij”.

Wat is een bezittelijk voornaamwoord?

Bezittelijke voornaamwoorden zijn woorden als hun, haar, zijn, mijn, jouw en ons. Ze geven een bezitsrelatie aan tussen een persoon en een zelfstandig naamwoord.

Wat is een bijvoeglijk naamwoord?

Een bijvoeglijk naamwoord (adjectief) is een woord dat iets zegt over een zelfstandig naamwoord. Zo kan een bijvoeglijk naamwoord een eigenschap (kenmerk) of toestand beschrijven.

  • De rode auto
  • De vermoeide vrouw
  • De vertraagde trein

Woorden die iets zeggen over een ander soort woord, zoals een werkwoord of de gehele zin, zijn geen bijvoeglijk naamwoorden, maar bijwoorden.

Waarom moet je de lijdende vorm niet te vaak gebruiken?

Sommige opleidingen beschouwen passieve zinnen als fout en keuren scripties er zelfs op af. Veelvuldig gebruik van de lijdende vorm kan je tekst namelijk langdradig of moeilijk leesbaar maken. Probeer de lijdende vorm daarom te vervangen door de actieve vorm indien mogelijk.

Wat is een congruentiefout?

Het onderwerp van een zin moet altijd corresponderen met de persoonsvorm. Als dat niet gebeurt, is er sprake van een congruentiefout.

  • Voor deze variabele geldt dat 64,5% het ermee eens zijn.
  • Voor deze variabele geldt dat 64,5% het ermee eens is.
Welk lidwoord moet je gebruiken?

Ieder woord is vrouwelijk, mannelijk of onzijdig. Daar hoort een vast lidwoord bij. Het woordgeslacht zie je aan een (o), (m) of (v) achter het woord in het woordenboek.

Bij onzijdige woorden gebruik je altijd het lidwoord “het” of “een”. Mannelijke en vrouwelijke woorden krijgen altijd “de” of “een” als lidwoord.

 

Hoe introduceer je Engelse woorden in Nederlandse scripties?

Je mag Engelse woorden gebruiken zonder ze te cursiveren of tussen aanhalingstekens te zetten, behalve als de kans groot is dat de lezer ze niet kent. In dat geval kun je de Engelse termen introduceren door ze te cursiveren.

Welke voorzetsels moet je vermijden?

Als je een tekst schrijft, is het makkelijk om voorzetseluitdrukkingen en vage voorzetsels zoals “middels” of “omtrent” te gebruiken, want ze passen in bijna elke zin.

Maar ze kunnen je tekst ook omslachtig en vaag maken. Gebruik ze daarom zo weinig mogelijk.

Wat is een voorzetsel?

Voorzetsels zijn woorden zoals op, onder, in, door, behalve, tussen en tegen. Ze geven de relatie (bijvoorbeeld tijd, plaats of reden) aan tussen het woord waar ze voor staan en de andere woorden in de zin: tijdens de vakantie, in de scriptie, vanwege het slechte weer.

Wat is een contaminatie?

Een contaminatie is een verhaspeling van twee uitdrukkingen (of woorden) die samenhangen. Hierdoor ontstaat een nieuw woord of een nieuwe uitdrukking. Voorbeelden hiervan zijn:

  • Optelefoneren (opbellen en telefoneren)
  • Mond-op-mondreclame (mond-op-mondbeademing en mond-tot-mondreclame)
Hoe voorkom je foutieve samentrekkingen?

Om te voorkomen dat je foutieve samentrekkingen gebruikt, moeten de weggelaten woorden:

  • dezelfde betekenis hebben;
  • dezelfde grammaticale functie hebben;
  • hetzelfde getal hebben (allebei enkelvoud of meervoud);
  • op de juiste plek in de zin staan;
  • in zinnen van gelijke rang staan.
Wat is een samentrekking?

Iets is een samentrekking als een deel van een woord, een woord of meerdere woorden worden weggelaten in een zin. Bij een woordafbreking wordt een streepje neergezet zodat je weet waar iets is weggelaten.

Wanneer gebruik je een puntkomma?

Een puntkomma gebruik je tussen twee hoofdzinnen en bij opsommingen. Hiermee geef je aan dat de twee losse zinnen met elkaar verbonden zijn. In veel gevallen kan een puntkomma ook worden vervangen door een punt.

Na een puntkomma volgt nooit een hoofdletter, tenzij dat woord altijd met een hoofdletter wordt geschreven (zoals een naam).

Waarvoor gebruik je een dubbele punt?

De dubbele punt gebruik je direct voor een opsomming, citaat of uitleg.

De dubbele punt betekent in het eerste deel van de zin meestal “het volgende” of “als volgt” en in het tweede deel van de zin meestal “namelijk”, “want” of “immers”.

Gebruik je hoofdletters bij opsommingen?

Als een opsomming uit volledige zinnen bestaat, horen de zinnen met een hoofdletter te beginnen. Bestaat de opsomming uit woordgroepen of losse woorden dan worden kleine letters gebruikt.

De enige uitzondering zijn woorden die altijd met een hoofdletter worden geschreven.

Waar moet je op letten bij opsommingen?

Zorg er bij iedere opsomming voor dat:

  • de opsommingspunten logisch volgen op de inleidende zin;
  • de juiste leestekens worden gebruikt;
  • het hoofdlettergebruik klopt;
  • de opsommingspunten dezelfde zinsstructuur hebben.
Waarvoor worden komma’s gebruikt?

Komma’s gebruik je om een tekst beter leesbaar te maken. Een komma staat voor een rustpunt in de zin.

Je plaatst meestal een komma als je een pauze hoort in een zin als je deze hardop voorleest. In sommige gevallen moet je altijd een komma gebruiken, en in andere gevallen juist niet. Soms moet je eerst de context snappen om te weten of een komma aan de orde is.

Wat is de functie van lange zinnen?

Lange zinnen gebruik je voor:

  • Het uitwerken van een hypothese/ stelling.
  • Het geven van gedetailleerde beschrijvingen en achtergrondinformatie.
  • Zaken die je ‘terzijde’ moet beschrijven.
  • Voor opsommingen van oorzaken, kenmerken, redenen en resultaten.
Wat is de functie van korte zinnen?

Korte zinnen gebruik je voor:

  • Een pakkende introductie van je onderwerp
  • Hypotheses
  • Nieuwe argumenten ter onderbouwing van een hypothese/ stelling
  • Concluderende of samenvattende statements
  • Passages die de nadruk krijgen
  • Informatie die op moet vallen en onthouden moet worden
Wat is een verwijswoord?

Een verwijswoord wordt gebruikt om naar andere woorden, woordgroepen of hele zinnen te verwijzen. Hiermee zorg je voor variatie in de tekst. Hetgeen waarnaar je verwijst, wordt het antecedent genoemd.

 

Waar plaats je belangrijke informatie in een zin?

Je presenteert belangrijke (of nieuwe) informatie aan het eind van de zin (niet per se het allerlaatste woord). Het accent ligt op deze plaats in de zin, waardoor informatie opvalt.

Hoe start je een zin op de goede manier?

Het is belangrijk dat je informatie eerst inleidt. Je kunt dit doen door de zin te beginnen met informatie waarvan je kunt veronderstellen dat deze:

  • algemeen bekend is;
  • vertrouwd is;
  • zojuist nog aan de orde is geweest;
  • algemeen inleefbaar is.
Mag je een fout in een citaat verbeteren volgens de APA-stijl?

Als je de APA-richtlijnen volgt, mag je spelfouten in citaten niet zomaar verbeteren. In plaats daarvan zet je [sic] achter de fout om aan te geven dat je deze gezien hebt en dat je deze niet zelf geïntroduceerd hebt.

Van Wijck zegt hierover: “Ik vind vind [sic] dat millennials beter getraind moeten worden.”
Mag je taalfouten in citaten verbeteren?

Als je een fout ziet in een stuk tekst dat je wilt citeren, dan is de regel dat je de spelfouten en interpunctiefouten mag verbeteren, behalve wanneer je de APA-regels volgt.

Schrijf je tussenvoegsels met hoofdletters?

De voor- en achternaam van personen schrijf je met hoofdletters. Als de achternaam begint met een tussenvoegsel, krijgt dat tussenvoegsel ook een hoofdletter als het vooraan staat: De Vries, Van der Laan.

Tussenvoegsels zoals de, van, el of da krijgen een kleine letter als er voorletters, een voornaam, een ander tussenvoegsel, of de achternaam van de partner voor staan: B. de Vries, Gert van der Laan, Caro Blok-de Lint, Van de Geijn. In scripties is het gebruikelijk om alleen achternamen te noemen.

Wanneer gebruik je een hoofdletter?

Hoofdletters gebruik je in twee situaties: aan het begin van een zin en bij namen.

Je gebruikt ze bij namen van personen, bedrijven, instellingen, merken, wetten, boeken, aardrijkskundige plaatsen, talen, dialecten, volkeren, feestdagen en historische gebeurtenissen. Ook afleidingen van eigennamen en eigennamen in samenstellingen schrijf je met een hoofdletter.

Wat is een samenstelling?

Een samenstelling is een combinatie van woorden die samen weer een nieuw woord vormen. Voorbeelden hiervan zijn:

  • fietstas (fiets + tas)
  • kaasschaaf (kaas + schaaf)
  • kipburger (kip + burger)

In het Nederlands schrijf je samenstellingen aan elkaar, terwijl je in het Engels een spatie gebruikt.

Hoe voorkom je spelfouten?

Het is een goed idee om je tekst te controleren met een spellingchecker als je veel algemene spelfouten maakt. Een spellingchecker lost echter niet altijd alle problemen op en geeft af en toe zelfs een verkeerd advies.

Als je echt veel moeite hebt met spelling, kun je daarom beter je tekst laten nakijken door een professional. Scribbr biedt een nakijkservice, waarbij een taalexpert je scriptie nakijkt en verbetert.
Hoe bepaal je de stam van een werkwoord?

Je bepaalt de stam van een werkwoord door -en van het hele werkwoord af te halen.

  • vrez- is de stam van vrezen
  • gev- is de stam van geven
  • bepal- is de stam van bepalen
  • klaarmak- is de stam van klaarmaken
  • antwoord- is de stam van antwoorden

In veel gevallen is de ik-vorm gelijk aan de stam, maar niet altijd. Ga daarom nooit uit van de ik-vorm.

Wat is ’t ex-kofschip?

Als de laatste letter van de stam van het werkwoord voorkomt in “‘t exkofschip“, zoals bij de stam van het werkwoord werken (werk), dan eindigt het voltooid deelwoord op een –t: gewerkt.

Als de laatste letter van de stam van het werkwoord niet voorkomt in “’t ex-kofschip”, zoals bij het werkwoord zagen (stam is zag-, g zit niet in ’t exkofschip), dan eindigt het voltooid deelwoord op een –d: gezaagd.

Let op: De ik-vorm is niet altijd hetzelfde als de stam. Bepaal daarom altijd de stam van het werkwoord door -en van het hele werkwoord af te halen.

Hoe herken je een voltooid deelwoord?

Het voltooid deelwoord van regelmatige werkwoorden wordt meestal gevormd door het prefix ge-, ver- of be- aan het werkwoord toe te voegen en door een –d of een –t aan het einde van het werkwoord te plakken, zoals bij ge-werk-t of be-antwoor-d.

Ook staat er een hulpwerkwoord in de zin (een vorm van “hebben” of “zijn”).

Is het “vindt jij” of “vind jij”?

Als je een vraag stelt met de je- of jij-vorm, voeg je geen -t toe aan de stam, zoals “ga jij?” of “neem jij?”

Bij een werkwoord waarvan de stam eindigt op een -d hoor je echter niet dat je de -t moet weglaten, maar zo’n werkwoord vervoeg je wel precies hetzelfde als andere werkwoorden in de vragende vorm.

Fout Goed
Vindt je dat ook zo lastig? Vind je dat ook zo lastig?
Antwoordt je nog? Antwoord je nog?
Welk lettertype, lettergrootte en regelafstand gebruik je in een scriptie?

In de meeste gevallen biedt de onderwijsinstelling richtlijnen voor de opmaak, of moet je je bijvoorbeeld aan de APA-stijl opmaakrichtlijnen houden. Enkele algemene adviezen zijn:

  • Gebruik een duidelijk en zakelijk lettertype. Enkele voorbeelden zijn Verdana, Times New Roman en Arial.
  • Gebruik lettergrootte 11 (en soms 10 voor tabellen en figuren).
  • In wetenschappelijke artikelen en scripties wordt vaak regelafstand 1,15, 1,5 of zelfs 2,0 gebruikt. Dit maakt de tekst beter leesbaar en zo kan je begeleider eenvoudig opmerkingen tussen de regels plaatsen.
Uit welke onderdelen bestaat de schrijffase van je scriptie?

Pas als je klaar bent met je onderzoek, kun je de resultaten, conclusie, discussie, inleiding en samenvatting schrijven. Na de schrijffase ben je klaar met je scriptie.

  1. Bronvermelding bijhouden
  2. Literatuuronderzoek/theoretisch kader schrijven
  3. Methoden/onderzoeksopzet schrijven
  4. Resultaten opschrijven
  5. Conclusie schrijven
  6. Discussie schrijven
  7. Aanbevelingen schrijven
  8. Inleiding en samenvatting schrijven
  9. Hoofdstukken evalueren en scriptie laten redigeren
  10. Scriptie evalueren met je begeleider
  11. Feedback verwerken en lay-out verzorgen
  12. Eventueel scriptie laten nakijken
Wat is parafraseren?

Als je parafraseert, druk je een idee van iemand anders uit in je eigen woorden. Parafraseren is de belangrijkste manier om onderzoeken van anderen te delen die relevant zijn voor je eigen onderzoek.

Naast parafraseren zijn er nog twee manieren om de ideeën van anderen te delen: citeren en samenvatten.

Wat is sentence case?

Als je sentence case gebruikt voor Engelse kopjes en titels, krijgen alleen het eerste woord van de (sub)titel en namen een hoofdletter. Alle andere woorden worden met een kleine letter geschreven, in tegenstelling tot bij title case.

Voorbeeld: Sentence case
  • The princess saves the prince on the white horse.
  • Love or hate: A secret garden of roses.
Voorbeeld: Title case
  • The Princess Saves the Prince on the White Horse
  • Love or Hate: A Secret Garden of Roses
Wat is title case?

Als je title case gebruikt voor Engelse titels en kopjes, krijgen het eerste woord en alle belangrijke (kern)woorden een hoofdletter. Je gebruikt alleen een kleine letter voor de onbelangrijke woorden, zoals lidwoorden en voorzetsels (tenzij ze het eerste woord van de titel vormen).

Voorbeeld: Title case
  • The Princess Saves the Prince on the White Horse
  • Love or Hate: A Secret Garden of Roses
Voorbeeld: Sentence case
  • The princess saves the prince on the white horse.
  • Love or hate: A secret garden of roses.
Op welke manier kun je hoofdletters gebruiken in Engelse kopjes/titels?

Je kunt op drie manieren hoofdletters gebruiken in titels en kopjes in je Engelse scriptie of essay:

  1. Schrijf alle belangrijke (kern)woorden met een hoofdletter (title case).
  2. Schrijf alleen het eerste woord met een hoofdletter (sentence case).
  3. Gebruik een combinatie van bovenstaande twee opties.
Waarom moet je het woordje “enkele” voorkomen in scripties?

Als je het woordje “enkele” gebruikt, is meestal sprake van vaag taalgebruik.

Het is belangrijk om zo weinig mogelijk ruimte over te laten voor een kritische lezer om te vragen: “Hoeveel respondenten waren dat? Over welke respondenten gaat het?”. In plaats van “enkele” kun je altijd beter het precieze aantal noemen.

Waarom moet je vaag taalgebruik in een scriptie voorkomen?

In academische teksten moet je zo precies mogelijk schrijven zodat de tekst wetenschappelijk, objectief en duidelijk is en niet op meerdere manieren geïnterpreteerd kan worden. Andere onderzoekers moeten op basis van jouw verslaglegging een onderzoek kunnen repliceren.

Leer daarom vaag taalgebruik herkennen en schrap het wanneer je het tegenkomt.

Mag je spreekwoorden en gezegden gebruiken in een scriptie?

Het is beter om geen spreekwoorden en gezegden te gebruiken in een scriptie of andere academische tekst, omdat deze vaak onder spreektaal vallen. Een uitzondering hierop is het voorwoord, dat wat persoonlijker van aard is.

Hoe voorkom je spreektaal in academische teksten?

Een scriptie die veel spreektaal bevat, kan worden afgekeurd door begeleiders. Probeer daarom te voorkomen dat je:

  • Vulwoorden en dubbelingen gebruikt (zoals “tevens ook”)
  • Vaag taalgebruik gebruikt (“men zegt dat” – wie is men?)
  • De lezer aanspreekt (“je zult zien dat”)
  • Uitdrukkingen en gezegden gebruikt (“bloed, zweet en tranen”)

 

Hoe voorkom je dat een zin met een getal begint?

Is het getal aan het begin van de zin onder de twintig of een rond getal? Schrijf het dan gewoon uit.

Begint de zin met een ander getal? Dan kun je verschillende dingen doen.

  1. De woordvolgorde veranderen
  2. Een passieve zin actief maken
  3. Een actieve zin passief maken
  4. Verbindingswoorden toevoegen
  5. Twee zinnen aan elkaar plakken
Bekijk ons uitgebreide artikel over getallen uitschrijven om voorbeelden te zien.
Wanneer schrijf je getallen onder de twintig niet uit?

De basisregel van getallen onder de twintig en ronde getallen uitschrijven, geldt in enkele gevallen niet:

  • Als in dezelfde zin of alinea ook getallen als cijfers worden weergegeven.
  • Als het gaat om exacte waarden en symbolen, zoals maten, temperaturen, jaartallen en eurotekens.
  • Bij leeftijden.
  • Bij de nummering van hoofdstukken, paragrafen, figuren, tabellen, paginanummers en onderdelen van een groter geheel.
Moet je getallen uitschrijven?

Er zijn veel regels voor het uitschrijven van getallen. Het belangrijkste is dat je consistent bent.

Getallen onder de twintig, tientallen tot honderd, honderdtallen tot duizend en duizendtallen tot en met twaalfduizend worden in de meeste gevallen uitgeschreven. Hetzelfde geldt voor de woorden ‘miljoen’, ‘miljard’ en de bijbehorende rangtelwoorden (miljoenste, miljardste).

Andere getallen worden in principe in cijfers weergegeven.

Exacte waarden en symbolen, percentages en de nummers van hoofdstukken, paragrafen en figuren worden ook in cijfers weergegeven.

Mag je het woordje “men” gebruiken in scripties?

Het algemeen gebruik van het woord “je” kun je het beste vermijden, net als het gebruik van “men”. Dat doe je door te noemen naar wie of wat hiermee verwezen wordt.

Het gebruik van men wordt vaak gezien als spreektaal, en kan zorgen voor verwarring (want wie is “men”?).

Soms is dat lastig, bijvoorbeeld als niet bekend of relevant is naar wie “je” of “men” verwijst. Dan is het gebruik van deze woorden niet verboden, maar wel af te raden.

Hoe voorkom je de ik- en wij-vorm in een scriptie?

Een handige manier om de ik-vorm te voorkomen, is de lijdende vorm gebruiken. Een overdaad aan de lijdende vorm kan teksten echter minder goed leesbaar maken, dus probeer te variëren tussen de lijdende en actieve vorm.

In de actieve vorm wordt het onderwerp van de zin genoemd; in de lijdende vorm wordt dat juist achterwege gelaten.

  • Het stappenplan heb ik uitgebreid uiteengezet.
  • Het stappenplan is uitgebreid uiteengezet.
Mag je de ik-, jij- of wij-vorm gebruiken in scripties?

In veel academische teksten mogen de ik-, jij- en wij-vorm niet gebruikt worden. Vaak mag dit wel in:

  • het voorwoord van een scriptie of verslag
  • een essay
  • een reflectieverslag
  • een stageverslag
  • transcripten van interviews
Moet je afkortingen voor woorden en uitdrukkingen introduceren?

Afkortingen voor woorden en uitdrukkingen, zoals enz. en n.a.v., mag je niet gebruiken in een scriptie. In plaats daarvan gebruik je het volledige woord of de gehele woordgroep.

Afkortingen voor zelfstandig naamwoorden en namen mag je wel gebruiken, en deze hoef je niet te introduceren als ze algemeen bekend zijn.

Mocht je twijfelen of je lezerspubliek de afkorting kent, introduceer deze dan voor de zekerheid.

Hoe introduceer je afkortingen?

Je introduceert afkortingen door eerst de volledige term te noemen en vervolgens de afkorting tussen haakjes te plaatsen. Vanaf dat moment gebruik je alleen nog de afkorting.

Het beheersen van Kwaliteit, Arbo en Milieu (KAM) is voor veel organisaties moeilijk. KAM krijgt vaak te weinig aandacht.
Welke soorten afkortingen zijn er?

Er zijn vier soorten afkortingen:

  • afkortingen voor woorden en uitdrukkingen, zoals enz. en n.a.v.
  • algemeen bekende afkortingen van namen en zelfstandig naamwoorden, zoals tv, pc, KLM en VVD.
  • niet algemeen bekende afkortingen van namen, zoals MEV.
  • Afkortingen voor maten en statistische aanduidingen.
Bekijk ons artikel over het uitschrijven van afkortingen.
Welke werkwoordstijd gebruik je voor de resultaten, conclusie en discussie?

In de resultatensectie presenteer je je bevindingen op basis van je onderzoek. Dit zijn voornamelijk feiten. Je gebruikt dan de onvoltooid tegenwoordige tijd. Je doet dit ook als je conclusies trekt of je conclusies bediscussieert.

Je gebruikt de voltooid tegenwoordige tijd als je verwijst naar het onderzoek dat je gedaan hebt en wanneer je schrijft over afgeronde zaken.

Bekijk ook ons artikel met werkwoordstijden per scriptiehoofdstuk (met voorbeelden).
Welke werkwoordstijd gebruik je voor de methodologie?

In je methodologie ga je in op de manier waarop je zelf onderzoek doet en hoe je dit aanpakt en/of aangepakt hebt. Het is sterk afhankelijk van je begeleider of je de methoden voornamelijk in de onvoltooid of voltooid tegenwoordige tijd schrijft.

Wij raden aan om de methoden in de voltooid tegenwoordige tijd te schrijven. Je hebt je onderzoek immers al gedaan op het moment van schrijven. Gebruik in ieder geval niet de toekomende tijd; deze werkwoordstijd mag je alleen gebruiken voor iets dat in de toekomst zal plaatsvinden.

Nog vragen?

Vraag het ons

Kom je ergens niet uit? Geen probleem, wij staan altijd voor je klaar.

  • Start een live chat
  • E-mail info@scribbr.nl
  • Bel 020 261 6040
Support team - Louise Klapwijk Support team - Jelle Velseboer Support team - Eden Wudufanta Support team - Tim Appels

Veelgestelde vragen

Bekijk ze allemaal
Hoe helpt Scribbr studenten met afstuderen?

Ons team helpt studenten afstuderen met de:

  • Gratis APA en MLA Generator voor bronvermeldingen
  • Scribbr Plagiaat Checker
  • Professionele nakijkservice in het Nederlands of Engels
  • Meer dan 300 behulpzame artikelen over academisch schrijven, bronvermelding, plagiaat en meer
Voor welke referentiestijlen kan ik de Scribbr Bronnengenerator gebruiken?

De Scribbr Bronnengenerator is ontwikkeld met behulp van het open-source Citation Style Language (CSL)-project en Frank Bennett’s citeproc-js. Het is dezelfde technologie die wordt gebruikt door tientallen andere populaire bronnengenerators, waaronder Mendeley en Zotero.

Je kunt alle citatiestijlen en talen vinden die in de Scribbr Citation Generator worden gebruikt in onze openbaar toegankelijke repository op Github.

Welke technologie gebruikt de Scribbr Plagiaat Checker?

De Scribbr Plagiaat Checker maakt gebruik van elementen van Turnitins Similarity Checker, namelijk de plagiaatdetectiesoftware en de Internet Archive and Premium Scholarly Publications content databases.

Wat voor soort teksten kan ik laten nakijken door Scribbr?

Scribbr is gespecialiseerd in het controleren van studiegerelateerde documenten (mbo, hbo, wo en postdoc). We kijken de volgende soorten teksten na:

  • Bachelor- en masterscriptie
  • Afstudeerwerkstuk of -project
  • Essay
  • Paper
  • PhD-thesis / proefschrift
  • Dissertatie
  • Manuscript voor een journal / wetenschappelijke artikelen
  • Plan van aanpak of onderzoeksvoorstel
  • Verslag
    • Reflectieverslag
    • Stageverslag
    • Procesverslag
  • Portfolio
  • Adviesrapport
  • Toelatingsbrief voor een onderwijsinstelling
  • Referaat

Prijs berekenen

Wij controleren geen commerciële teksten zoals boeken of webpagina’s.

Scribbr

Scribbr

  • Editors
  • Editor worden?
  • Jobs
  • Veelgestelde vragen
  • Partners

Onze diensten

  • Scriptie laten nakijken
  • Engelse thesis nakijken
  • Verslag laten nakijken
  • Scriptie controleren
  • Scriptie redigeren
  • Plagiaat Checker
  • Scribbr APA Checker
  • Scribbr APA Generator
  • Scribbr MLA Generator

Contact

  • info@scribbr.nl
  • 020 261 6040
  • KvK: 67863019
  • Singel 542 Amsterdam
Trustpilot logo4.9
  • Nederlands
  • English
  • Deutsch
  • Français
  • Italiano
  • Español
  • Svenska
  • Dansk
  • Suomi
  • Norwegian Bokmål
  • Algemene voorwaarden
  • Veiligheid en privacy
Zoeken...

    0 resultaten