Cronbach’s Alpha berekenen en interpreteren

Cronbach’s Alpha is een statistische test die wordt gebruikt om interne consistentie, ofwel de mate van samenhang, tussen meerdere enquêtevragen te meten.

De interne consistentie is vooral belangrijk als je een overkoepelend begrip zoals klanttevredenheid wilt meten met meerdere vragen. Deze vragen moeten dan goed bij elkaar passen zodat je er zeker van bent dat je wel het overkoepelende construct kunt meten.

Wanneer gebruik je Cronbach’s Alpha?

Je kunt Cronbach’s Alpha bijvoorbeeld gebruiken als je de klanttevredenheid voor een winkel wil meten. Je hebt hiervoor een enquête opgesteld met drie vragen. Voorbeelden van vragen zijn: “Hoe schoon vind je de winkel?”, “Ben je tevreden met het assortiment?” en “Hoe waardeer je de behulpzaamheid van het personeel?”.

Je gebruikt deze vragen om een conclusie te kunnen trekken over het ‘construct’ klanttevredenheid. Voordat je dit doet moet je eerst zeker weten of deze vragen wel echt de klanttevredenheid meten. Daarvoor gebruik je Cronbach’s Alpha.

Je test Cronbach’s Alpha vaak met data uit een zogenaamde ‘pre-test’. Tijdens een pre-test laat je een relatief kleine groep respondenten de vragenlijst testen. Door het uitvoeren van een pre-test kan je de fouten in je vragenlijst verbeteren voordat deze door veel respondenten wordt ingevuld.

Cronbach’s Alpha berekenen met SPSS

Download het SPSS-bestand om met de data uit het voorbeeld te oefenen.

Om Cronbach’s Alpha te berekenen met SPSS klik je in de menubalk op:

  1. Analyze
  2. Scale
  3. Reliability Analysis

Selecteer de vragen waarvan je de interne consistentie wilt meten (‘assortiment’, ‘behulpzaamheid personeel’ en ‘netheid winkel’).

Kijk of ‘Alpha’ geselecteerd is bij Model, aangezien je Cronbach’s Alpha wilt berekenen. Klik op ‘Statistics’ en vink in het nieuwe scherm ‘Scale if item deleted’ aan. Klik vervolgens op ‘Continue’ en ‘ok’ om de analyse uit te voeren.

Cronbach's alpha SPSS

Gespiegelde vragen

Voordat je Cronbach’s Alpha berekent moet je eerst bekijken of je vragen allemaal op dezelfde manier gemeten worden.

In het voorbeeld over klanttevredenheid zou de vraag “Hoe vuil vind je de winkel?” een gespiegelde vraag zijn. Een lage score bij deze vraag is juist goed terwijl bij de andere twee vragen (assortimentsgrootte en behulpzaamheid personeel) een hoge score goed is.

De score bij de vraag “Hoe vuil vind je de winkel?” moet dus worden gespiegeld om correct Cronbach’s Alpha te meten. Dat doe je door in de menubalk te klikken op:

  1. Transform
  2. Compute Variable

Bij ‘Target Variable’ vul je de exacte naam (vuilheid_winkel) van de variabele in die je wilt spiegelen. Bij ‘Numeric Expression’ vul je de formule in:

(aantal antwoordopties + 1) – de te spiegelen variabele

Het aantal antwoordopties is in dit geval 10 aangezien de vraag op een 10-puntsschaal wordt gemeten. Als de vraag op een 7-puntsschaal was gemeten dan hadden we 7 ingevuld.

Klik vervolgens op ‘ok’. De waardes van de variabele zijn nu gespiegeld.

Variabelen spiegelen SPSS

Ontvang feedback op taal, structuur, lay-out en bronvermelding

Professionele Scribbr-editors kijken je scriptie na op:

  • Academisch taalgebruik
  • Onduidelijke zinnen
  • Grammaticale fouten
  • Interpunctie
  • Verboden woorden

Bekijk het voorbeeld

Cronbach’s Alpha interpreteren

Nadat je Cronbach’s Alpha hebt berekend geeft SPSS het onderstaande resultaat terug. Dit resultaat bestaat uit de ‘reliability statistics’ waaraan Cronbach’s Alpha kan worden afgelezen en de ‘item-total statistics’. De met rood omlijnde velden zijn het belangrijkst.

Output Cronbach's alpha

Cronbach’s Alpha interpreteren
Cronbach’s AlphaInterne consistentie tussen de vragenWat moet je doen?
< .50OnacceptabelAndere vragen bedenken om het construct te meten.
.50 – .60SlechtAndere vragen bedenken en/of vragen toevoegen die het construct meten
.60 – .70TwijfelachtigEen vraag toevoegen dat ook het construct meet
.70 – .80AcceptabelNiets
.80 – .90GoedNiets
.90 – 1.00UitstekendNiets

De data in kolom ‘Cronbach’s Alpha if item deleted’ geven aan wat er gebeurt met Cronbach’s Alpha als de desbetreffende vraag wordt verwijderd uit de vragenlijst.

Wordt Cronbach’s Alpha veel groter bij het verwijderen van een vraag dan past deze vraag niet goed bij het overkoepelende construct (klanttevredenheid). Als Cronbach’s Alpha veel kleiner wordt dan is de vraag juist belangrijk om dit construct te meten.

Cronbach’s Alpha rapporteren

Cronbach’s Alpha rapporteer je in het hoofdstuk methodologie om aan te tonen dat je gebruikte vragenlijst betrouwbaar is. Wanneer je de Cronbach’s Alpha rapporteert, vermeld je het aantal items in je vragenlijst en de Cronbach’s Alpha die daarbij hoort.

Voorbeeldzinnen die je kunt gebruiken zijn:

  • De klanttevredenheidsschaal is betrouwbaar, Cronbach’s Alpha voor de drie items is ,850.
  • De schaal voor klanttevredenheid is betrouwbaar (drie items; = ,850).

De APA-stijl heeft richtlijnen opgesteld voor het rapporten van statistische resultaten. Zo wordt Cronbach’s Alpha altijd met drie decimalen gerapporteerd en wordt het symbool voor alpha () cursief gedrukt.

Formule Cronbach’s Alpha

Hoewel SPSS Cronbach’s Alpha voor je kan berekenen, kan het soms ook handig zijn om zelf de formule te kennen. Stel dat n (vragen) samen de score klanttevredenheid Y geven, dan is Cronbach’s Alpha:

Formule Cronbach's Alpha

Hierbij staat s2(Xi) voor de steekproefvariantie van vraag i, en s2(Y) voor de steekproefvariantie van de totale score. Zie voor de formule voor de variantie het artikel over de standaarddeviatie.

Wat vind jij van dit artikel?
Lars van Heijst

Lars schrijft artikelen over statistiek. Hij heeft psychologie en economie gestudeerd en is dus goed op de hoogte van de vele statistiek die binnen deze disciplines wordt gebruikt.

2 reacties

Thomas
31 oktober 2018 16:42

Interessant artikel. Ik heb een enquête gemaakt die de mate van kennis, houding en gedrag op een aantal onderwerpen meten. Elk onderwerp bestaat dus uit drie vragen (kennis, houding en gedrag). Nu is het zo dat ik ervoor heb gekozen om deze vragen op verschillende schalen te meten. Bij de kennisvragen geven de respondenten aan of ze er kennis van hebben (ja of nee), bij houding of ze het er mee eens zijn of niet (oneens, oneens/eens, eens), en bij de gedragsvragen een vijfpuntsschaal (van nooit naar altijd).

Kan ik hier Cronbach’s Alpha ook op toepassen? Ik ben nog zoekende hoe ik dit het beste kan analyseren.

Beantwoorden

Leon
Leon (Scribbr-team)
4 november 2018 22:53

Hoi Thomas,

Goede vraag!
Jouw ja/nee vragen zijn op nominale schaal, en je vijfpuntsschaal is een ordinale schaal, dit kun je dus niet combineren in een Cronbach's Alpha berekening.
Je zou er voor kunnen kiezen om de vijfpuntsschaal te versimpelen voor deze berekening.

Ik hoop dat dit helpt, maar anders kun je uiteraard ook altijd even in onze chat komen!

Groetjes,
Leon

Beantwoorden

Stel een vraag of reageer.