Voorbeelden van hoofdvragen voor je scriptie

De hoofdvraag is het belangrijkste onderdeel van je scriptie. Bekijk de voorbeelden om een goed beeld te krijgen van wanneer een hoofdvraag goed is of slecht.

Hoofdvraag Goede onderzoeksvraag? Criterium
Hebben jongens of meisjes meer talent voor techniek en speelt opvoeding hierbij een rol? Nee. Dit zijn twee vragen. Stel maar één vraag tegelijk. Ook is de vraag te algemeen en zijn begrippen niet goed gedefinieerd. Onderzoekbaarheid en specificiteit
Wat is de beeldenstorm? Nee. Is een beschrijvende vraag. Meestal te eenvoudig voor een hoofdvraag maar vaak een van je eerste deelvragen.
Wat zijn de specifieke problemen en karakteristieken van verschillende typen zwerfkatten (bijvoorbeeld boerderijkatten, verwilderde katten, zwerfkatten in stedelijke gebieden)? Ja. Is een beschrijvende vraag.
Speelt opvoeding een rol bij de keuze voor een profiel op de middelbare school? Nee. Is een verklarende vraag die met ja/nee beantwoord kan worden. Onderzoekbaarheid
Hoe kan je de tweede wereldoorlog verklaren? Nee. Deze verklarende vraag is niet concreet genoeg. Geen kort en bondig antwoord mogelijk. Onderzoekbaarheid
Met welke soort muziek leveren productiemedewerkers de grootste productiviteit: klassiek, rock of hardcore muziek? Nee. Niet specifiek genoeg en mogelijk te breed. Welke productiemedewerkers? In Nederland? Haalbaarheid en specificiteit
Hoe kan de begeleiding door medewerkers van de GGZ in Den Bosch rondom de seksuele gezondheid van jongeren in de wijk XX verbeterd worden? Ja. Goede ontwerpvraag voor een beroepsgerichte bacheloropleiding.
Hoe kan armoede onder allochtonen in Nederland verminderd worden? Nee. Deze ontwerpvraag is erg breed voor een bachelor of masteronderzoek. Haalbaarheid en specificiteit
Welk effect hebben gewelddadige films op het gedrag van kinderen? Nee. Te breed. Het gedrag moet beter gespecificeerd worden? Haalbaarheid en specificiteit
Welk effect heeft het afnemen van preventieve alcoholcontroles op het aantal mensen die dronken achter het stuur gaan zitten? Ja. Een toetsende vraag.
Als we meer aandacht besteden aan het vroegtijdig signaleren en remediëren van leesachterstanden (groep 3 en 4), ontstaan er dan minder leesachterstanden in groep 4 en 5? Nee. Dit is een voorspellende vraag maar wel te speculatief.

Stel een toetsende vraag: ‘Wat is het effect van het vroegtijdig signaleren en remediëren van leesachterstanden in groep 3 en 4 van de basisschool op de leesachterstanden in groep 4 en 5?

Dit soort vragen komen vaak voor bij wetenschappelijk onderzoek. Dan nog is de vraag erg breed en mogelijk niet haalbaar.

Voor een beroepsgerichte bacheloropleiding kan mogelijk een ontwerpende vraag worden geformuleerd: ‘Hoe kan basisschool de leesachterstanden in groep 4 en 5 verminderen?’

Haalbaarheid en specificiteit

Meer uitleg over de hoofdvraag
of bekijk voorbeelden van de probleemstelling, doelstelling en hoofdvraag samen

Wat vind jij van dit artikel?
Bas Swaen

Bas is mede-oprichter van Scribbr. Bas komt uit een echt onderwijsgezin en is een ervaren scriptieschrijver. Met heldere uitleg over moeilijke materie probeert Bas studenten op weg te helpen.

6 reacties

Anissa
20 oktober 2020 om 16:11

Hallo,

Ik ben met wat mede studenten bezig om een onderzoeksvraag op te stellen. Het gaat er om dat er een leefstijlinterventie wordt ontwikkeld voor een bepaalde doelgroep die mee doen aan het COOL-programma. Hierbij moet er literatuuronderzoek gedaan worden na de relatie van COVID-19 en de leefstijl.

Is de volgende vraag een goeie hoofdvraag voor ons onderzoek: Is er een verband tussen COVID-19 ziekteverschijnselen en leefstijl factoren bij mensen die aan morbide obesitas lijden?

Groetjes Anissa

Beantwoorden

Leon Smits
Leon Smits (Scribbr Team)
20 oktober 2020 om 16:42

Hoi Anissa,

De vraag klinkt goed! Eventueel kun je nog overwegen de doelgroep "mensen die aan morbide obesitas lijden" verder te specificeren, bijvoorbeeld door een leeftijdscategorie toe te voegen.

Groetjes,
Leon

Beantwoorden

Joyce
21 september 2020 om 13:49

Beste,

Ik volg de studie Social Work en ook ik mag een onderzoek gaan starten! Voordat ik een onderzoeksvraag ben gaan opstellen heb ik eerst alle punten doorgenomen op jullie site. Hieruit heb ik een onderzoeksvraag opgesteld. Wel twijfel ik of dit een duidelijk en goed onderzoekbare vraag is:

* Hoe schadelijk is Social Media voor het zelfbeeld van jongeren tussen de 16 en 25 jaar?

Met vriendelijke groet,

Joyce

Beantwoorden

Leon Smits
Leon Smits (Scribbr Team)
28 september 2020 om 19:38

Hoi Joyce,

In principe een prima vraag, maar je kunt nog een aantal dingen verbeteren.
Door het woord "schadelijk" suggereer je meteen een negatief effect, je kunt ook zeggen "wat is het effect", dat is wat neutraler.
Daarnaast is "jongeren tussen 16 en 25" erg breed, je kunt dit specificeren door bijvoorbeeld jongeren uit een bepaalde regio te kiezen.

Groetjes,
Leon

Beantwoorden

Alida. B
5 juni 2020 om 16:51

Beste,

Ik heb de instructies doorgenomen en denk dat ik nu kan mijn hoofdvraag formuleren.
Kunt u checken of ik op de goede weg ben, het gaat over toename van overuren;

Wat zijn de oorzaken van de ongeplande overuren in 2019 en de effecten op financiële planning (budget) van de afdeling?Onderzoekseenheden: Ongeplande overuren en financiele planning)?

Bvd,

Beantwoorden

Leon Smits
Leon Smits (Scribbr Team)
6 juni 2020 om 19:38

Hoi Alida,

Je bent zeker op de goede weg. Ik raad je in ieder geval aan om ook het bedrijf en de betreffende afdeling te specificeren.
Uiteindelijk is het ook goed om het sowieso even met je begeleider te bespreken.

Groetjes,
Leon

Beantwoorden

Is er iets nog niet helemaal duidelijk of ontbreekt er wat? Laat een opmerking achter.

Please click the checkbox on the left to verify that you are a not a bot.