Voorbeelden van hoofdvragen voor je scriptie
De hoofdvraag is het belangrijkste onderdeel van je scriptie. Bekijk de voorbeelden om een goed beeld te krijgen van wanneer een hoofdvraag goed is of slecht.
Hoofdvraag | Goede onderzoeksvraag? | Criterium |
---|---|---|
Hebben jongens of meisjes meer talent voor techniek en speelt opvoeding hierbij een rol? | Nee. Dit zijn twee vragen. Stel maar één vraag tegelijk. Ook is de vraag te algemeen en zijn begrippen niet goed gedefinieerd. | Onderzoekbaarheid en specificiteit |
Wat is de beeldenstorm? | Nee. Is een beschrijvende vraag. Meestal te eenvoudig voor een hoofdvraag maar vaak een van je eerste deelvragen. | |
Wat zijn de specifieke problemen en karakteristieken van verschillende typen zwerfkatten (bijvoorbeeld boerderijkatten, verwilderde katten, zwerfkatten in stedelijke gebieden)? | Ja. Is een beschrijvende vraag. | |
Speelt opvoeding een rol bij de keuze voor een profiel op de middelbare school? | Nee. Is een verklarende vraag die met ja/nee beantwoord kan worden. | Onderzoekbaarheid |
Hoe kan je de tweede wereldoorlog verklaren? | Nee. Deze verklarende vraag is niet concreet genoeg. Geen kort en bondig antwoord mogelijk. | Onderzoekbaarheid |
Met welke soort muziek leveren productiemedewerkers de grootste productiviteit: klassiek, rock of hardcore muziek? | Nee. Niet specifiek genoeg en mogelijk te breed. Welke productiemedewerkers? In Nederland? | Haalbaarheid en specificiteit |
Hoe kan de begeleiding door medewerkers van de GGZ in Den Bosch rondom de seksuele gezondheid van jongeren in de wijk XX verbeterd worden? | Ja. Goede ontwerpvraag voor een beroepsgerichte bacheloropleiding. | |
Hoe kan armoede onder allochtonen in Nederland verminderd worden? | Nee. Deze ontwerpvraag is erg breed voor een bachelor of masteronderzoek. | Haalbaarheid en specificiteit |
Welk effect hebben gewelddadige films op het gedrag van kinderen? | Nee. Te breed. Het gedrag moet beter gespecificeerd worden? | Haalbaarheid en specificiteit |
Welk effect heeft het afnemen van preventieve alcoholcontroles op het aantal mensen die dronken achter het stuur gaan zitten? | Ja. Een toetsende vraag. | |
Als we meer aandacht besteden aan het vroegtijdig signaleren en remediëren van leesachterstanden (groep 3 en 4), ontstaan er dan minder leesachterstanden in groep 4 en 5? | Nee. Dit is een voorspellende vraag maar wel te speculatief.
Stel een toetsende vraag: ‘Wat is het effect van het vroegtijdig signaleren en remediëren van leesachterstanden in groep 3 en 4 van de basisschool op de leesachterstanden in groep 4 en 5?‘ Dit soort vragen komen vaak voor bij wetenschappelijk onderzoek. Dan nog is de vraag erg breed en mogelijk niet haalbaar. Voor een beroepsgerichte bacheloropleiding kan mogelijk een ontwerpende vraag worden geformuleerd: ‘Hoe kan basisschool de leesachterstanden in groep 4 en 5 verminderen?’ |
Haalbaarheid en specificiteit |
Meer uitleg over de hoofdvraag
of bekijk voorbeelden van de probleemstelling, doelstelling en hoofdvraag samen
Je hebt al gestemd op dit artikel. Bedankt :-)
Je stem is doorgevoerd :-)
Bezig met het verwerken van je stem...
6 reacties
Anissa
20 oktober 2020 om 16:11Hallo,
Ik ben met wat mede studenten bezig om een onderzoeksvraag op te stellen. Het gaat er om dat er een leefstijlinterventie wordt ontwikkeld voor een bepaalde doelgroep die mee doen aan het COOL-programma. Hierbij moet er literatuuronderzoek gedaan worden na de relatie van COVID-19 en de leefstijl.
Is de volgende vraag een goeie hoofdvraag voor ons onderzoek: Is er een verband tussen COVID-19 ziekteverschijnselen en leefstijl factoren bij mensen die aan morbide obesitas lijden?
Groetjes Anissa
Leon Smits (Scribbr-team)
20 oktober 2020 om 16:42Hoi Anissa,
De vraag klinkt goed! Eventueel kun je nog overwegen de doelgroep "mensen die aan morbide obesitas lijden" verder te specificeren, bijvoorbeeld door een leeftijdscategorie toe te voegen.
Groetjes,
Leon
Joyce
21 september 2020 om 13:49Beste,
Ik volg de studie Social Work en ook ik mag een onderzoek gaan starten! Voordat ik een onderzoeksvraag ben gaan opstellen heb ik eerst alle punten doorgenomen op jullie site. Hieruit heb ik een onderzoeksvraag opgesteld. Wel twijfel ik of dit een duidelijk en goed onderzoekbare vraag is:
* Hoe schadelijk is Social Media voor het zelfbeeld van jongeren tussen de 16 en 25 jaar?
Met vriendelijke groet,
Joyce
Leon Smits (Scribbr-team)
28 september 2020 om 19:38Hoi Joyce,
In principe een prima vraag, maar je kunt nog een aantal dingen verbeteren.
Door het woord "schadelijk" suggereer je meteen een negatief effect, je kunt ook zeggen "wat is het effect", dat is wat neutraler.
Daarnaast is "jongeren tussen 16 en 25" erg breed, je kunt dit specificeren door bijvoorbeeld jongeren uit een bepaalde regio te kiezen.
Groetjes,
Leon
Alida. B
5 juni 2020 om 16:51Beste,
Ik heb de instructies doorgenomen en denk dat ik nu kan mijn hoofdvraag formuleren.
Kunt u checken of ik op de goede weg ben, het gaat over toename van overuren;
Wat zijn de oorzaken van de ongeplande overuren in 2019 en de effecten op financiële planning (budget) van de afdeling?Onderzoekseenheden: Ongeplande overuren en financiele planning)?
Bvd,
Leon Smits (Scribbr-team)
6 juni 2020 om 19:38Hoi Alida,
Je bent zeker op de goede weg. Ik raad je in ieder geval aan om ook het bedrijf en de betreffende afdeling te specificeren.
Uiteindelijk is het ook goed om het sowieso even met je begeleider te bespreken.
Groetjes,
Leon