Leestekens na citaten
“Moet ik een zinseindeteken plaatsen na een citaat tussen aanhalingstekens?” Het antwoord luidt: soms wel en soms niet. Er zijn hiervoor 3 regels. Als je de APA-stijl gebruikt dan kies je altijd voor regel 2.
Regel 1 – Leeseindeteken voor aanhalingstekens sluiten
Janssen (1986) gaf het volgende aan: “Al het onderzoek dat tot dusver is uitgevoerd, heeft nu geen waarde meer.”
In haar studie vroeg Klem (1962) zich af: “Hoe zijn de data verkregen?”
De klant die niet meer gebruik kon maken van de korting riep uit: “Hier ben ik het niet mee eens!”
Hij zei: ‘Het is een lastige kwestie.’
Regel 2 – Punt na een referentie na een citaat tussen aanhalingstekens
Deze optie hanteer je wanneer je gebruikmaakt van de APA-stijl.
Janssen (1986, p. 3) beschreef: “Al het onderzoek dat tot dusver is uitgevoerd, heeft nu geen waarde meer”.
Wat hierin werd besproken was de volgende vraag: “Hoe is de data verkregen?” (Klem, 1962, pp. 44-45).
Volgens een recente studie riep een klant die niet meer gebruik kon maken van de studie uit: “Hier ben ik het niet mee eens!” (Janssen, 1999, p. 22).
Hij zei: “Dat is een lastige kwestie” (Herriemaker, 2010, p. 5).
Let op: bij citaten van meer dan 40 woorden komt de punt niet na de referentie. Echter, in dat geval worden ook geen aanhalingstekens gebruikt.
Regel 3 – Vraagteken of uitroepteken na aanhalingstekens sluiten
Deze optie komt niet vaak voor in scripties omdat je niet vaak vraagtekens en uitroeptekens hierin gebruikt.
Met twee vraagtekens> Luidde de vraag “Hoe is de data verkregen?”?
Met twee uitroeptekens> Hij riep echt niet “Hier ben ik het niet mee eens!”!
Zonder punt, wel een vraagteken> Hij zei toch niet: “Dat is een lastige kwestie”?
11 reacties
Huub
4 februari 2019 14:27re: De bostlas, geen auteur
Ik wil verwijzen naar de bosatlas, de geschiedenis van nederland. Een auteur staat daar niet in, al wordt bij bijv bol.com hiervoor [Noordhoff Atlasproducties] gebruikt. Zijn jullie het ermee eens om dit op te nemen als auteur, of is het beter de regels voor ' auteur onbekend' te hanteren. Daarbij: als ik het in de literatuurlijst opneem als ' De bosatlas van de geschiedenis....' tel je dan het lidwoord mee als alfabetisch, of zou het beter onder de letter B kunnen vallen?
Raimo Streefkerk (Scribbr-team)
5 februari 2019 18:31Hi Huub,
Dit is inderdaad best lastig. Ik raad je aan om zo naar de Bosatlas te verwijzen:
Wolters-Noordhoff Atlasproducties. (2011). De Bosatlas van de geschiedenis van Nederland. Groningen, Nederland: Wolters-Noordhoff.
In dit geval vermeld je dus de organisatie, omdat er waarschijnlijk tientallen mensen aan te pas komen om zo'n boek te maken.
Bij het alfabetiseren raad ik je aan het lidwoord te negeren.
Cheers,
Raimo
Maria
5 januari 2019 16:31Mijn examinator vind het noodzakelijk dat ik elke deelvraag aan het begin van een hoofdstuk benoem. Is de volgende mogelijkheid dan juist
In dit hoofdstuk wordt antwoord gegeven op de derde deelvraag: “Hoe is .. geregeld?” Er zijn ...
An
11 september 2018 13:29Goedemorgen,
Als ik via een site een citaat vind, die een feit van een andere site hebben gehaald, welke site moet ik dan naar refereren?
Via een blog op een andere website vond ik:
According to Hubspot, A whopping 80 percent of consumers prefer custom, original content over canned solutions.
Nu is mijn vraag hoe ik dit moet overnemen?
Bas Swaen (Scribbr-team)
13 september 2018 11:05Hoi An, het is het beste om naar Hubspot te gaan en te kijken of je daar het citaat kunt vinden. Als dat niet lukt, dan spreek je van een bron in een bron.
jan
2 november 2016 10:21hallo, ik zie in uw voorbeeld een citaat met " en een citaat met '. Moet ik voor een citaat nu 1 of 2 haakjes gebruiken? en moet het citaat cursief?
gr.
Anna Hoogterp (Scribbr-team)
2 november 2016 17:10Dag Jan, als je voor de APA-stijl kiest, dan hoor je dubbele aanhalingstekens te gebruiken. Bedankt voor je opmerkzaamheid, ik heb het artikel meteen hierop aangepast. Een citaat hoef je niet te cursiveren, zie bijvoorbeeld ook de regels voor het citeren.
Berdien
20 juni 2016 11:51Hallo, hoe zit het met een definitie? Het gaat over de volgende zin:
Pesten wordt binnen dit onderzoek.... naar de definitie van ..(2003):
(dan volgt de definitie, deze is meer dan 40 woorden, mijns inziens dus in een blok geplaatst met inspring. Maar moet het dan afgesloten worden met een punt? Schuingedrukt of gewoon recht?
Lou Benders (Scribbr-team)
21 juni 2016 14:36Hoi Berdien,
Dit is een citaat en die schrijf je gewoon op zoals in dit artikel besproken wordt: https://www.scribbr.nl/apa-stijl/citeren-volgens-de-apa-regels/.
"Citaat van 40 woorden of meer
Als het citaat 40 woorden of meer bedraagt dan plaats je het citaat in een apart blok waarbij het blok op een nieuwe regel begint en het gehele blok inspringt. Wanneer je een citaat hebt met meerdere alinea’s spring je iedere alinea nog extra in. Als het citaat eindigt met een punt dan schrijf je hierna pas de bronvermelding op."
In bovenstaand artikel vind je ook een voorbeeld hiervan! Succes nog.
Groetjes,
Lou
Sherita
14 januari 2016 11:34Hoe zit het precies als de punt binnen het citaat valt en niet refereert naar de schrijver? Bijvoorbeeld: "bla die bla." Moet je de bron dan na de leestekens vernoemen en dan afsluiten met een punt?
Bas Swaen (Scribbr-team)
14 januari 2016 11:55Hoi Sherita, je kunt dit voorbeeld gebruiken: Het volgende werd aangegeven: “Al het onderzoek dat tot dusver is uitgevoerd, heeft nu geen waarde meer” (Janssen, 1986).