Veelgemaakte fouten in Engelse scripties / theses
Studenten maken vaak dezelfde fouten als ze een Engelse scriptie (thesis) schrijven. Deze fouten zijn hieronder opgesomd. Met behulp van onderstaande lijsten kun je voorkomen deze fouten te maken.
Inhoudsopgave
- Spellingfouten in Engelse scripties
- Veelvoorkomende taalfouten in Engelse scripties
- Bijvoeglijk naamwoorden
- Hoofdlettergebruik
- Verbindingswoorden
- Zelfstandig naamwoorden en zelfstandig-naamwoordgroepen
- Voorzetsels en voorzetseluitdrukkingen
- Voornaamwoorden
- Leestekens in getallen
- Aanduidingen van hoeveelheid
- Begrippen in citaten
- Werkwoorden en zogenaamde ‘phrasal verbs’
- Valse vrienden – woorden die vaak verwisseld worden
- Veelgestelde vragen
Spellingfouten in Engelse scripties
Hoewel een spellingcheck veel fouten spot, je kunt er nooit volledig op vertrouwen. De volgende woorden worden vaak verkeerd gespeld.
Fout | Goed |
---|---|
achieve | |
benefit | |
conscious | |
definitely | |
dependent | |
dissatisfied | |
existence | |
focused | |
heteroskedasticity | |
homogenous | |
immediate | |
laboratory | |
occasionally | |
paid | |
possess | |
practically | |
procedure | |
publicly | |
questionnaire | |
respondent | |
separate | |
skedasticity | |
skewness | |
specifically | |
succeed | |
therefore | |
undoubtedly | |
unforeseen | |
whether | |
which |
Lees waarom zo veel studenten Scribbr inschakelen
Veelvoorkomende taalfouten in Engelse scripties
Wanneer we een scriptie corrigeren komen we zelden níet een van de onderstaande fouten tegen. Als jij deze fouten niet maakt, onderscheid je je van de rest en ziet je tekst er beter uit.
Fout | Goed | Waarom? |
---|---|---|
Research was conducted. | Research is een ontelbaar zelfstandig naamwoord in het Engels (net als zand, water en ijzer bijvoorbeeld). | |
Furthermore, the chance of research bias is high. | Further betekent niet “in addition” (daarnaast); furthermore wel. | |
The number of variables may change. | Gebruik number in combinatie met telbare zelfstandig naamwoorden (zoals in combinatie met changes, kids, people etc.), amount gaat met ontelbare zelfstandig naamwoorden (zoals air). | |
An MRI, an HR directive | Een afkorting die start met een fonetische (hoorbare) klinker gaat samen met “an.” | |
The teenagers who | Gebruik who wanneer je verwijst naar mensen en that wanneer je naar dingen/objecten verwijst. |
Andere veelgemaakte fouten worden hieronder per categorie toegelicht.
Bijvoeglijk naamwoorden
Fout | Goed | Voorbeeld |
---|---|---|
Are similar | Although the two cases are similar, they are not identical. | |
Political | Both economic and political factors were considered. | |
So-called…, factor-based… | The so-called experts only conducted factor-based analyses. | |
Especially | The authors were especially interested in inflation pressures. |
Hoofdlettergebruik
Fout | Goed | Voorbeeld |
---|---|---|
Results of the interviews or Results of the Interviews | Additional information is presented in Table 9 (Results of the interviews). |
Verbindingswoorden
Fout | Goed | Voorbeeld |
---|---|---|
First | First, all participants were given a survey. | |
However, … | However, most theorists disagree. | |
Such as | Northern cities such as Oslo and Helsinki have long, dark winters. |
Zelfstandig naamwoorden en zelfstandig-naamwoordgroepen
Fout | Goed | Voorbeeld |
---|---|---|
Insights into | The results offer valuable insights into the problem. | |
MNCs, PCs | Most MNCs purchase thousands of PCs annually. | |
One criterion | Although many criteria were considered, one criterion stood out | |
Research conclusions | Chapter 6 contains the research conclusions. | |
Taxis, umbrellas | Taxis are often full of forgotten umbrellas. | |
The child’s behavior, the parents’ attitude | Although the child’s behavior was aggressive, her parents’ attitude was very relaxed. | |
Two analyses | Several analyses were conducted, but one analysis was most fruitful. | |
Two hypotheses | This thesis proposes many hypotheses. |
Voorzetsels en voorzetseluitdrukkingen
Fout | Goed | Voorbeeld |
---|---|---|
In addition to | In addition to building dams, the government also invested in roads. | |
From…to… | The ages ranged from 18 to 24. | |
In light of | The test was cancelled in light of the wind. | |
By | The participants were grouped by height. | |
To what extent | It is not known to what extent the subjects were being truthful. |
Voornaamwoorden
Fout | Goed | Voorbeeld |
---|---|---|
A person…his or her (or his/her) | A researcher should cite his or her sources. | |
One… | If one reads the study, one may indeed be convinced |
Leestekens in getallen
Fout | Goed | Voorbeeld |
---|---|---|
10,000.00 | The price was exactly $10,000.00. | |
1960s | Many styles of music emerged in the 1960s. |
Aanduidingen van hoeveelheid
Fout | Goed | Voorbeeld |
---|---|---|
A few, two/three, a handful of | A few controversial questions were also included. | |
Many, much, several, a great deal of | Much time was spent on the test. |
Begrippen in citaten
Fout | Goed | Voorbeeld |
---|---|---|
Et al. | The mutation is thought to be widespread (Han et al., 1999) | |
Et al. have | Omar et al. have asserted that the effect is temporary. |
Werkwoorden en zogenaamde ‘phrasal verbs’
Fout | Goed | Voorbeeld |
---|---|---|
Chose yesterday | The project manager chose her team before planning began. | |
Divide into | This thesis is divided into seven sections. | |
Led yesterday | Although the Liberals currently lead in the polls, the Conservatives led last week. | |
Take a photo | The time was set to take photos at 20-second intervals. | |
Sent yesterday | The email was sent to all employees. |
Valse vrienden – woorden die vaak verwisseld worden
Welke te gebruiken? | Goed | Wat is normaal gesproken het verschil? |
---|---|---|
Effect/affect | The effect was strong; the drug affected all members of the experimental group. | Effect = zelfstandig naamwoord Affect = werkwoord |
Personnel/personal | The company’s personnel do not like to discuss their personal problems. | Personnel = zelfstandig naamwoord Personal = bijvoeglijk naamwoord |
Principal/principle | The principal author outlined the theories and principles that arose from the study. | Principal = bijvoeglijk naamwoord Principle = zelfstandig naamwoord |
Were/where | Where were you? | Were = werkwoord Where = bijvoeglijk naamwoord |
Met behulp van dit overzicht kun je jouw Engels verbeteren. De volgende stap is om je consistent een spelling te gebruiken: Amerikaans, Brits of Australisch Engels!
Veelgestelde vragen
- Welke Engelse spelling kies je voor je scriptie?
-
Er zijn veel soorten Engels, maar de twee meest gebruikelijke opties zijn Amerikaans-Engels (US-spelling) en Brits-Engels (UK-spelling).
De meeste onderwijsinstellingen hebben geen voorkeur, maar het is wel belangrijk dat je consistent bent en de taalregels van één soort gebruikt.
- Heeft mijn onderwijsinstelling een voorkeur voor Brits-Engels of Amerikaans-Engels?
-
Over het algemeen maakt het onderwijsinstellingen niet uit of je voor Brits-Engels of Amerikaans-Engels kiest, mits je consistent bent.
Sommige onderwijsinstellingen hebben wel een voorkeur aangegeven. Zo hebben de volgende onderwijsinstellingen een voorkeur voor Brits-Engels:
- Universiteit van Amsterdam (UvA)
- TU Delft
- Erasmus Universiteit Rotterdam
- Rijksuniversiteit Groningen
- Radboud Universiteit Nijmegen
- Universiteit Twente
- Hogeschool Utrecht
- Hogeschool van Amsterdam
Verder heeft de TU Eindhoven een voorkeur voor Amerikaans-Engels, en mag je bij Nyenrode Business Universiteit een van beide vormen gebruiken.
- Welke werkwoordstijden gebruik je voor een Engelse scriptie?
-
Over het algemeen gebruik je de volgende Engelse werkwoordstijden voor de samenvatting, introductie, het theoretisch kader, de methodesectie, de resultatensectie en de conclusie en discussie van een Engelstalige scriptie:
- Present simple voor feiten en algemeenheden (abstract)
- Present perfect voor gebeurtenissen uit het verleden of relevant onderzoek (abstract)
- Present simple voor de relevantie en context van je tekst (introductie)
- Past simple voor de historische achtergrond (introductie)
- Present simple voor theorieën en definities (theoretisch kader)
- Past simple voor gebeurtenissen die begonnen en eindigden in het verleden (methoden en resultaten)
- Present simple om het doel van een meetinstrument te beschrijven (methode en resultaten)
- Present simple om de data te interpreteren (conclusie of discussie)
- Past simple om beperkingen te bespreken (discussie)
Citeer dit Scribbr-artikel
Als je naar deze bron wilt verwijzen, kun je de bronvermelding kopiëren of op “Citeer dit Scribbr-artikel” klikken om de bronvermelding automatisch toe te voegen aan onze gratis Bronnengenerator.