Confrontatiematrix - Hulpmiddel bij opstellen van marketingplan

De confrontatiematrix is vaak een handig hulpmiddel bij het opstellen van een marketingplan. Het verbindt de zwakten, sterkten, bedreigingen en kansen van de SWOT-analyse.

Je hoeft de confrontatiematrix niet per se in je marketingplan te verwerken, maar wel de resultaten die uit je eerdere onderzoek (SWOT-analyse en confrontatiematrix) naar voren kwamen. Het marketingplan kun je dan vervolgen door een strategie en actieplan op te stellen.

Confrontatiematrix maken

Vaak worden de belangrijkste sterke en zwakke punten tegenover elkaar gezet, zoals in onderstaande afbeeldingen.

Confrontatiematrix

Je kunt uit de afbeelding het volgende afleiden:

  • De sterke punten en de kansen creëren samen groeimogelijkheden.
  • De zwakten en de kansen bieden ruimte voor verbetering.
  • De sterkten kunnen het bedrijf of de organisatie verdedigen tegen bedreigingen.
  • De zwakke punten en bedreigingen leiden tot verandering of terugtrekking.

Je onderzoekt met de matrix dus op welke manier er overlapping plaatsvindt tussen de vier categorieën.

Confrontatiematrix invullen

De volgende stap is de prioriteit van de overlappingen bepalen. Dit doe je door de matrix in te vullen met waarden, bijvoorbeeld met getallen (1 staat voor hoogste prioriteit, 5 staat voor laagste prioriteit) of plussen en minnen. Als voorbeeld gebruiken we de plussen en minnen.

  • Bij overlappingen in het gebied “Groeien” kies je voor “positief” (+) of “zeer positief” (++).
  • Bij het veld “Veranderen/terugtrekken” maak je de keuze tussen “negatief” (-) of “zeer negatief” (–).
  • Bij de andere twee overlappingsvelden is het niet een kwestie van positief of negatief, maar de mate van aandacht die vereist wordt. Daarom worden verbanden tussen zwakten en de kansen gekenmerkt met “aandacht vereist” (+) of “onmiddellijke aandacht vereist” (++).
  • Voor de verbanden tussen sterkten en bedreiging geldt dit ook: “aandacht vereist” (-) of “onmiddellijke aandacht vereist” (–).

Vervolgens tel je de plussen en minnen bij elkaar op, waardoor de confrontatiematrix je inzicht geeft in de belangrijkste sterke en zwakke punten, met de meest waarschijnlijke kansen en bedreigingen.

Ontvang feedback op taal, structuur, lay-out en bronvermelding

Professionele Scribbr-editors kijken je scriptie na op:

  • Academisch taalgebruik
  • Onduidelijke zinnen
  • Grammaticale fouten
  • Interpunctie
  • Verboden woorden

Bekijk het voorbeeld

Veelgestelde vragen

Waarvoor wordt een confrontatiematrix gebruikt?

De confrontatiematrix is vaak een handig hulpmiddel om een marketingplan op te stellen. De matrix verbindt de zwakten, sterkten, bedreigingen en kansen van de SWOT-analyse, waardoor je conclusies kunt trekken.

Hoe moet je een confrontatiematrix interpreteren?

In een confrontatiematrix verbind je de zwakten, sterkten, bedreigingen en kansen van de SWOT-analyse door deze tegenover elkaar te zetten. Hierbij geldt:

  • De sterke punten en de kansen creëren samen groeimogelijkheden.
  • De zwakten en de kansen bieden ruimte voor verbetering.
  • De sterkten kunnen het bedrijf of de organisatie verdedigen tegen bedreigingen.
  • De zwakke punten en bedreigingen leiden tot verandering of terugtrekking.
Wat is een SWOT-analyse?

De SWOT-analyse heeft betrekking op de sterktes (strengths), zwaktes (weaknesses), kansen (opportunities) en bedreigingen (threats) van een bepaalde situatie or organisatie.

Strengths zijn de interne positieve punten en weaknesses de interne negatieve punten. Deze twee aspecten van de SWOT-analyse vormen samen de interne analyse.

Opportunities zijn de externe positieve punten en threats de externe negatieve punten. Deze twee aspecten van de SWOT-analyse vormen samen de externe analyse.

Waarvoor wordt een SWOT-analyse gebruikt?

Met een SWOT-analyse kun je de sterktes, zwaktes, kansen en bedreigingen van een bepaalde situatie onderzoeken, zoals de verkoopmarkt van mobiele telefoons. Op die manier kun je bepalen welke aspecten goed gaan en welke punten nog meer aandacht verdienen.

Wat vind jij van dit artikel?
Bas Swaen

Bas is mede-oprichter van Scribbr. Bas komt uit een echt onderwijsgezin en is een ervaren scriptieschrijver. Met heldere uitleg over moeilijke materie probeert Bas studenten op weg te helpen.

1