Confrontatiematrix – Hulpmiddel bij het opstellen van een marketingplan

De confrontatiematrix is vaak een handig hulpmiddel bij het opstellen van een marketingplan. Het verbindt de zwakten, sterkten, bedreigingen en kansen van de SWOT-analyse. Het geeft inzicht in waar kansen gegrepen kunnen worden en krachten worden benut, om de zwaktepunten te verbeteren en bedreigingen te verminderen.

In een marketingplan hoef je niet per se de confrontatiematrix zelf te verwerken, maar wel de resultaten die uit je eerdere onderzoek (SWOT-analyse en confrontatiematrix) voortkwamen. Het marketingplan kun je dan vervolgen door een strategie en actieplan.

Confrontatiematrix maken

Vaak worden de belangrijkste sterke en zwakke punten tegenover elkaar gezet, zoals in de afbeelding hieronder.

Confrontatiematrix

Je kunt uit de afbeelding het volgende afleiden:

  • De sterke punten en de kansen creëren samen groeimogelijkheden.
  • De zwakten en de kansen bieden ruimte voor verbetering.
  • De sterkten kunnen het bedrijf of de organisatie verdedigen tegen bedreigingen.
  • De zwakke punten en bedreigingen leiden tot verandering of terugtrekking.
  • Je gaat met de matrix dus na op welke manier er overlapping plaatsvindt tussen de vier categorieën.

Confrontatiematrix invullen

De volgende stap is de prioriteit van de overlappingen bepalen. Dit doe je door de matrix in te vullen met waardes, bijvoorbeeld met getallen (1 staat voor hoogste prioriteit, 5 staat voor laagste prioriteit) of plussen en minnen. Als voorbeeld gebruiken we de plussen en minnen.

Bij overlappingen in het gebied ‘Groeien’ kies je voor ‘positief’ (+) of ‘zeer positief’ (++). Binnen het veld ‘Veranderen/ terugtrekken’ maak je de keuze tussen ‘negatief’ (-) of ‘zeer negatief’ (–). Bij de andere twee overlappingsvelden is het niet een kwestie van positief of negatief, maar de mate van aandacht die vereist wordt. Daarom worden verbanden tussen zwakten en de kansen gekenmerkt met ‘aandacht vereist’ (+) of ‘onmiddellijke aandacht vereist’ (++). Voor de verbanden tussen sterkten en bedreiging geldt dit ook: ‘aandacht vereist’ (-) of ‘onmiddellijke aandacht vereist’ (–).

Vervolgens tel je de plussen en minnen bij elkaar op, waardoor de confrontatiematrix je inzicht geeft in de belangrijkste sterke en zwakke punten, met de meest waarschijnlijke kansen en bedreigingen.

Wat vind jij van dit artikel?
Bas Swaen

Bas is mede-oprichter van Scribbr. Bas komt uit een echt onderwijsgezin en is een ervaren scriptieschrijver. Met heldere uitleg over moeilijke materie probeert Bas studenten op weg te helpen.

1 reactie

Bas Swaen
Bas Swaen (Scribbr-team)
26 juli 2013 20:11

Ik hoop dat dit artikel je heeft geholpen. Heb je nog vragen? Ik doe mijn best om ze zo snel mogelijk te beantwoorden. :)

Stel een vraag of reageer.