Met de DESTEP-analyse kun je de macro-omgeving van een bedrijf in kaart brengen om inzicht te krijgen in belangrijke marktontwikkelingen. Zo kun je kansen en bedreigingen voor je opdrachtgever inzichtelijk maken.
Je gebruikt een DESTEP-analyse voor de externe analyse. De informatie die je hieruit verkrijgt kun je verwerken in een SWOT-analyse. Vervolgens kun je de macro-factoren die van invloed zijn op het bedrijf ook uiteenzetten in een confrontatiematrix. Houd er hierbij rekening mee dat de macro-omgeving niet beheersbaar of beïnvloedbaar is.
Deze factoren gaan over ontwikkelingen in de bevolkingssamenstelling, -groei en -omvang binnen de markt waarin het bedrijf zich bevindt. Hiermee krijg je inzicht in de potentie van de markt, de grootte van de potentiële doelgroep en de ontwikkelingen die als kans en bedreiging kunnen worden beschouwd.
Op basis hiervan kan een bedrijf besluiten op welke markt het zich moet richten, welke diensten en goederen het best kunnen worden aangeboden en wie de doelgroep moet zijn.
Demografische trends om rekening mee te houden
Toenemende vergrijzing;
Toenemend aantal stellen met 1 of 0 kinderen;
Aantal emigranten en immigranten;
Toenemende (of dalende) werkloosheid als gevolg van een crisis;
Inflatie en het effect ervan op het besteedbaar inkomen;
Achteruitgang of opwaardering van een specifieke buurt of stad.
Wie helpt jou met nakijken?
Betrouwbare hulptroepen vinden is niet makkelijk...
Met deze factoren kun je de economische gesteldheid van een land of bepaald gebied in kaart brengen. Hierbij is het belangrijk om te kijken naar trends, oftewel of er op basis van voorgaande maanden of jaren sprake is van groei of niet.
Zo kan worden bepaald in welke mate een onderneming kans heeft op succes. Als de economie aantrekt, dan heeft dit een gunstig effect op de koopkracht van de klanten van een bedrijf en dus de afzetmogelijkheden. Als dit niet zo is, dan kunnen economische factoren juist een bedreiging vormen.
Economische trends om rekening mee te houden
Daling in economische groei door een crisis;
Waarde van de euro ten opzichte van de dollar of yuan naar aanleiding van een crisis;
Dalende koopkracht naar aanleiding van een crisis;
Stijging van hypotheekrente;
Toenemende werkloosheid en toegenomen overheidsschuld door een crisis;
Aankomende of huidige inflatie naar aanleiding van een crisis.
Sociaal-culturele factoren
Deze factoren gaan over de sociale en culturele normen en waarden van een gebied of land. Met behulp van deze factoren kunnen de kenmerken van (potentiële) consumenten worden geïnventariseerd. Als je de potentiële klanten in kaart brengt, kun je inschatten hoe groot hun vraag zal zijn naar de producten en diensten van de organisatie.
Het bedrijf moet rekening houden met deze factoren, zodat diensten of producten aansluiten bij de geldende normen en waarden en hiermee niet in strijd zijn.
Sociaal-culturele trends om rekening mee te houden
Afstand houden naar aanleiding van de coronacrisis;
Spanningen tussen bepaalde religies;
Gedragsveranderingen naar aanleiding van zelfisolatie door de coronacrisis;
Thuiswerken als de nieuwe norm;
Toenemende gendergelijkheid en -awareness.
Technologische factoren
Technologische ontwikkelingen zijn van groot belang voor:
Innovaties
De kosten en kwaliteit van producten
Diensten en productieprocessen
Door in te spelen op technologische ontwikkelingen kunnen producten continu worden verbeterd.
Een bedrijf moet op de hoogte zijn van technologische ontwikkelingen, zodat het hierop kan inspelen voordat concurrenten dit doen. Ook is het van belang inzicht te hebben in deze ontwikkelingen, om te bepalen of een product of dienst wel kan worden gecreëerd.
Technologische trends om rekening mee te houden
Toenemende automatisering door bijvoorbeeld chatbots;
Veranderend straatbeeld door (deels) zelfrijdende auto’s;
Nieuwe apps en tools voor management, planning en communicatie;
Deze factoren hebben betrekking op de fysieke omgeving van het bedrijf die een kans of bedreiging kunnen vormen. Zo moet een bedrijf rekening houden met geldende milieuvoorschriften, natuurlijke bronnen en weersomstandigheden van een gebied of land bij het aanbieden van producten of diensten en de productieprocessen.
Een bedrijf moet ook bepalen of het gunstig is om op duurzame wijze producten of diensten aan te bieden.
Ecologische trends om rekening mee te houden
Eisen voor het ecologisch ontwerpen van producten;
De noodzaak van recyclebare producten;
Nieuwe klimaateisen of -voorstellen met betrekking tot vervoer en boerderijen;
Veranderend klimaat;
Beëindiging gaswinning in Groningen.
Politiek-juridische factoren
Politiek-juridische factoren tonen aan in welke mate de overheid invloed heeft op de economie. De overheid kan grote invloed hebben op prijzen, de inkomstenverdeling, economische groei, arbeidsmarkt, de gezondheidszorg, onderwijs en infrastructuur van een land.
Als een bedrijf op de hoogte is van de (nieuwste) regelgeving en hieraan voldoet, kan het zonder politiek-juridische gevolgen producten of diensten op de markt (blijven) aanbieden.
Politiek-juridische trends om rekening mee te houden
Nieuwe subsidies naar aanleiding van een crisis;
Nieuwe handelsbelemmeringen door dichte grenzen;
De opmars van fact free politiek;
De populariteit van duurzaamheid;
Nieuwe belastingen op de im- of export van bepaalde goederen.
Welke factoren zijn belangrijk?
Niet alle factoren zijn even belangrijk voor bedrijven of organisaties. Afhankelijk van de industrie en de producten en diensten die het bedrijf aanbiedt, krijgen bepaalde soorten factoren meer of minder aandacht.
De belastingdienst zal zich mogelijk niet zo bezighouden met technologische factoren, maar wel met politieke en sociale factoren. Een bedrijf dat auto’s produceert zal juist wel meer aandacht hebben voor de technologische factoren.
Andere interessante artikelen over modellen
Ben je op zoek naar informatie over andere modellen in je scriptie? Kijk dan ook eens naar onderstaande artikelen met een uitgebreide uitleg, afbeeldingen en voorbeelden!
Met de DESTEP-analyse kun je de macro-omgeving van een bedrijf in kaart brengen om inzicht te krijgen in belangrijke marktontwikkelingen. Zo kun je kansen en bedreigingen voor je opdrachtgever inzichtelijk maken.
Je richt je op demografische, economische, sociaal-culturele, technologische, ecologische en politiek-juridische factoren.
Demografische factoren gaan over ontwikkelingen in de bevolkingssamenstelling, -groei en -omvang binnen de markt waarin het bedrijf zich bevindt. Hiermee krijg je inzicht in de potentie van de markt, de grootte van de potentiële doelgroep en de ontwikkelingen die als kans en bedreiging kunnen worden beschouwd.
Met economische factoren kun je de economische gesteldheid van een land of bepaald gebied in kaart brengen. Hierbij is het belangrijk om te kijken naar trends, oftewel of er op basis van voorgaande maanden of jaren sprake is van groei of niet.
Sociaal-culturele factoren gaan over de sociale en culturele normen en waarden van een gebied of land. Met behulp van deze factoren kunnen de kenmerken van (potentiële) consumenten worden geïnventariseerd. Als je de potentiële klanten in kaart brengt, kun je inschatten hoe groot hun vraag zal zijn naar de producten en diensten van de organisatie.
Een bedrijf moet op de hoogte zijn van technologische factoren, zodat het hierop kan inspelen voordat concurrenten dit doen. Ook is het van belang inzicht te hebben in deze ontwikkelingen, om te bepalen of een product of dienst wel kan worden gecreëerd.
Ecologische factoren hebben betrekking op de fysieke omgeving van het bedrijf die een kans of bedreiging kunnen vormen. Zo moet een bedrijf rekening houden met geldende milieuvoorschriften, natuurlijke bronnen en weersomstandigheden van een gebied of land bij het aanbieden van producten of diensten en de productieprocessen.
Politiek-juridische factoren tonen aan in welke mate de overheid invloed heeft op de economie. De overheid kan grote invloed hebben op prijzen, de inkomstenverdeling, economische groei, arbeidsmarkt, de gezondheidszorg, onderwijs en infrastructuur van een land.
Citeer dit Scribbr-artikel
Als je naar deze bron wilt verwijzen, kun je de bronvermelding kopiëren of op “Citeer dit Scribbr-artikel” klikken om de bronvermelding automatisch toe te voegen aan onze gratis Bronnengenerator.
Wat vind jij van dit artikel?
Je hebt al gestemd op dit artikel. Bedankt :-)Je stem is doorgevoerd :-)Bezig met het verwerken van je stem...
Lou was Scribbrs Product- en Kwaliteitsmanager tot ze naar Italië verhuisde voor de liefde en het lekkere weer. Nu werkt ze op afstand aan Scribbrs diensten en aan handige artikelen over academische teksten.