Waardestrategieën van Treacy en Wiersema

Gepubliceerd op door

De waardestrategieën van Treacy & Wiersema zijn:

  1. Product leadership
  2. Customer intimacy
  3. Operational intelligence


Met behulp van deze waardestrategieën kan je een marketingplan opstellen om een bedrijf te helpen zich te onderscheiden op de markt, bijvoorbeeld als je voor een bedrijf stageloopt of dit de opdrachtgever is voor jouw scriptie.

Waardestrategiemodel

Het waardestrategiemodel, ook wel waardedisciplinemodel, van Treacy en Wiersema is erop gericht dat een bedrijf excelleert en marktleider is in 1 van de volgende 3 waardestrategieën:

  1. Product leadership: productleiderschap – gericht op innovatie.
  2. Customer intimacy: klantenrelatie – gericht op de klant.
  3. Operational excellence: operationele uitmuntendheid – gericht op processen en uitvoering.

Zodra gekozen is voor een waardestrategie, moeten ook de andere waardestrategieën niet verwaarloosd worden. Daarom stellen Treacy & Wiersema dat een bedrijf in 1 van de waardestrategieën uitblinkt en voor de andere 2 zich over de drempel bevindt.

Met dit model is het doel om je als bedrijf te onderscheiden van de concurrentie door je op de optimale manier te positioneren.

Product leadership

Als een bedrijf zich richt op de strategie Productleiderschap dan richt dit bedrijf zich op de ontwikkeling en innovatie van zijn producten of diensten.

Kenmerken van een bedrijf dat zich focust op het product:

  • Gericht op innovatie
  • Met een jonge doelgroep die de laatste trends volgt
  • Op de hoogte van en gefocust op nieuwe ontwikkelingen
  • Onderscheidend door betere producten dan concurrenten

Binnen het bedrijf:

  • Hier worden talenten gestimuleerd.
  • De bedrijfscultuur is flexibel en gericht op innovatie en resultaat.
  • Hoge marges worden in een korte periode gehaald.
  • Het bedrijf focust zich op een goed moment om het product op de markt te brengen (time-to-market).
Voorbeeld Product Leadership
Bedrijf A verkoopt telefoons en tablets. Bedrijf A heeft een unieke naam: aPhones en aTabs en brengt ieder half jaar nieuwe producten op de markt die uniek en hip zijn met nieuwe features. Concurrenten hebben moeite om Bedrijf A bij te benen met zijn unieke producten. Zo verkoopt Bedrijf A inmiddels ook aPods en aComputers.

Customer intimacy

Als een bedrijf vooral klantgericht is dan richt het zich op een langdurige klantrelatie.

Kenmerken van een bedrijf dat zich focust op de klant:

  • Blinkt uit in klantenservice
  • Focus op terugkerende klanten
  • Zonder gestandaardiseerd productaanbod (customized producten)
  • De klant staat centraal en hier speelt het bedrijf op in
  • Product is afhankelijk van de klant

Binnen het bedrijf:

  • Medewerkers dienen klantgericht te werk te gaan en staan dichtbij de klant.
  • De beslissingsautoriteit wordt grotendeels bij de klant gelegd.
  • Er is een grote variatie in het productassortiment.
  • Medewerkers onderhouden de relatie met de klant (lifetime customer value).
Voorbeeld Customer intimacy
Met online webshop B kun je direct in contact komen. Bovendien antwoorden medewerkers binnen 20 minuten mails en berichtjes op de Facebookpagina. Hier maken ze gepersonaliseerde (kinder-)prentboeken op basis van jouw wens.

Operational excellence

Een bedrijf dat zich richt op operationele uitmuntendheid optimaliseert zijn processen, van inkoop tot aflevering, om de kosten zo laag mogelijk te houden.

Kenmerken van een bedrijf dat zich focust op operationele processen:

  • Heeft een uitermate efficiënte productie
  • Heeft producten altijd op voorraad (er is een groot volume)
  • Bezorgt snel
  • Levert vaak producten van een redelijke kwaliteit tegen en zeer lage prijs

Binnen het bedrijf:

  • Hier wordt geïnvesteerd in logistiek (supply chain management)
  • Er wordt taakgeoriënteerd gewerkt.
  • Meetsystemen zijn van groot belang.
  • Er is een beperkte variatie in het productassortiment.
  • Een lage prijs kan worden aangehouden of een hoge marge gehanteerd.
Voorbeeld Operational excellence
Meubelzaak I verkoopt veel dezelfde producten op zeer grote schaal tegen een ongewoon lage prijs. De producten zijn van redelijke kwaliteit. Doordat de operationele processen optimaal zijn, kunnen de prijzen lager gehouden worden dan die van de concurrent. Klanten kopen graag hun producten bij meubelzaak I.

Gewenste waardestrategieën bepalen

Als je het model van Treacy en Wiersema gaat toepassen, bepaal je eerst het huidige profiel en zet je dat af tegen het gewenste profiel.

Deze meting kun je in de volgende grafiek opnemen:
treacy-wiersema

Hoe richt je je op een waardestrategie?

Als je opdrachtgever wil dat jij je richt op een marketingplan voor Product leadership dan kun je onderzoek doen naar de behoeften van de consument om uiteindelijk een groot publiek te bedreigen.

Als je je gaat richten op customer intimacy dan kun je via verschillende marketingkanalen, zoals social media, in contact komen met de klant om te weten hoe je hen beter in hun vragen kunt voorzien en van dienst kunt zijn.

Bij operational excellence gaat het er vooral om dat je klanten snel worden geïnformeerd en geholpen. Zo kun je je erop richten dit proces te optimaliseren zodat zoveel mogelijk orders verwerkt kunnen worden.

Mogelijke valkuilen

Treacy en Wiersema waarschuwen dat waardestrategieën zich niet dienen te beperken tot de marketingafdeling van een bedrijf, maar dat een heel bedrijf zich moet richten op bepaalde waardestrategieën om gaps te voorkomen.

Daarnaast moet een bedrijf zich niet te sterk focussen op 1 waardestrategie. Als dit gebeurt en niet op de andere 2 waardestrategieën gelet wordt, kan een bedrijf niet functioneren.

Originele bron

Als je gebruikmaakt van het model van Treacy & Wiersema kun je deze bron opnemen in je literatuurlijst (klik om automatisch in te vullen in de APA Generator):

Treacy, M. & Wiersema, F. (1993). Customer Intimacy and Other Value Disciplines. Harvard Business Review, 71(1), 84-93.

Wat vind jij van dit artikel? (je stem is anoniem)
Bezig met het verwerken van je stem...
Je stem is doorgevoerd :-)
Je hebt al gestemd op dit artikel. Bedankt :-)
Er zijn nog geen stemmen voor dit artikel. Vind jij het handig?
Scribbr prof

Geen taalfouten en pijnlijke missers in je scriptie?

Schakel snel een professionele editor van Scribbr in.
Meer info & prijzen » Trustpilot score van 9.7

Geschreven door Lou Benders

Lou is Scribbr's Product- en Kwaliteitsmanager. Ze heeft veel ervaring als taaldocent en editor en legt graag uit hoe je academische teksten schrijft.

Reageer