SWOT-analyse maken voor je scriptie

Met een SWOT-analyse kun je de sterktes, zwaktes, kansen en bedreigingen onderzoeken van een bepaalde situatie. Bijvoorbeeld de verkoopmarkt van mobiele telefoons. Via de SWOT-analyse kun je achterhalen welke aspecten goed gaan, en welke punten nog wat meer aandacht verdienen.

De SWOT-analyse wordt vaak gebruikt in scripties voor het schrijven van een strategisch plan voor een bedrijf.

Wat betekent SWOT?

SWOT staat voor Strenghts (sterktes), Weaknesses (zwaktes), Opportunities (kansen) en Threats (bedreigingen). Strenghts zijn de interne positieve punten en Weaknesses de interne negatieve punten. Samen wordt dit de interne analyse genoemd.

Opportunities zijn de externe positieve punten en Threats de externe negatieve punten. Samen wordt dit de externe analyse genoemd.

In een schema ziet het SWOT-model er dus zo uit:

SWOT Analyse

SWOT-analyse toepassen

In iedere situatie zul je de onderdelen van het SWOT-model op een andere manier kunnen toepassen. Het analyseren van de markt voor mobiele telefoons is weer helemaal anders dan bijvoorbeeld een onderzoek naar wat een bepaald bedrijf uniek maakt. De invulling van een SWOT-analyse is dus afhankelijk van de context.

Hieronder geven we je een aantal voorbeelden bij ieder punt van de SWOT-analyse, zodat je weet waaraan je kunt denken.

Wist je dat...

De structuur, lay-out en het (academische) taalgebruik in je scriptie of verslag ook invloed hebben op je cijfer? Als jouw scriptie veel taalfouten bevat dan daalt de betrouwbaarheid van je scriptie.

Slordig overkomen is natuurlijk niet wat je wil!

Ontdek de nakijkservice

Interne analyse scriptie

Sterktes (strenghts)

Op welke punten scoor jij beter dan je concurrent? Je kunt hierbij denken aan:

  • Een goed imago of naamsbekendheid;
  • Gepatenteerde innovaties;
  • Een uitgebreid assortiment.

Zwaktes (weaknesses)

Welke punten hebben nog extra aandacht nodig? Problemen die zich voor kunnen doen zijn:

  • Te weinig personeel met de juiste kennis en ervaring;
  • Te hoge kosten met een lage marge als gevolg;
  • Slechte locatie van het bedrijf.

Externe analyse scriptie

Kansen (opportunities)

Welke mogelijkheden tot groei en verbetering zijn er? Gebeurtenissen die kansen kunnen bieden zijn:

  • Nieuwe klanten, bijvoorbeeld de bouw van een nieuwbouwwijk om de hoek van jouw winkel;
  • Problemen bij de directe concurrenten;
  • Toetreding van een land tot de EU, of andere gesloten internationale verdragen.

Bedreigingen (threats)

Welke factoren kunnen een bedreiging zijn voor jouw bedrijf? Deze lijst mag best wel speculatief zijn, het is goed de confrontatie aan te gaan. Voorbeelden van mogelijke bedreigingen zijn:

  • Nieuwe wetgeving;
  • Een slechtere economische situatie (bijvoorbeeld de economische crisis);
  • Een goedkopere concurrent.

Strategie vanuit SWOT-analyse

Naar aanleiding van de uitkomsten van de SWOT-analyse kun je een strategisch plan schrijven. Hiervoor gebruik je de confrontatiematrix.

In een filmpje de SWOT-analyse uitgelegd

Wat vind jij van dit artikel?
Bas Swaen

Bas is mede-oprichter van Scribbr. Bas komt uit een echt onderwijsgezin en is een ervaren scriptieschrijver. Met heldere uitleg over moeilijke materie probeert Bas studenten op weg te helpen.

Geen taalfouten en pijnlijke missers in je scriptie?

Schakel snel een professionele editor van Scribbr in.
Meer info & prijzen »
Trustpilot score van 9.8

Nog geen reacties

Reageer