SWOT-analyse (scriptie): sterktes, zwaktes, bedreigingen, kansen

Met een SWOT-analyse kun je de sterktes, zwaktes, kansen en bedreigingen van een bepaalde situatie onderzoeken, zoals de verkoopmarkt van mobiele telefoons. Op die manier kun je bepalen welke aspecten goed gaan en welke punten nog meer aandacht verdienen.

De SWOT-analyse wordt vaak gebruikt door studenten die (in hun scriptie) een strategisch plan schrijven voor een bedrijf.

Wat betekent de afkorting SWOT?

SWOT staat voor Strengths (sterktes), Weaknesses (zwaktes), Opportunities (kansen) en Threats (bedreigingen). Strengths zijn de interne positieve punten en Weaknesses de interne negatieve punten. Deze twee aspecten van de SWOT-analyse vormen samen de interne analyse.

Opportunities zijn de externe positieve punten en Threats de externe negatieve punten. Deze twee aspecten van de SWOT-analyse vormen samen de externe analyse.

In een schema ziet het SWOT-model er als volgt zo uit:

SWOT Analyse

SWOT-analyse toepassen

In iedere situatie kun je de onderdelen van het SWOT-model op een andere manier toepassen. Een onderzoek naar de markt voor een bepaald product heeft een andere focus dan een onderzoek naar de aspecten die een bedrijf uniek maken. De invulling van een SWOT-analyse is dus afhankelijk van de context.

Wie helpt jou met nakijken?

Betrouwbare hulptroepen vinden is niet makkelijk...

  • Familie
  • Vrienden
  • Studiegenoten
  • Scribbr

We staan altijd voor je klaar

Interne analyse scriptie

De interne analyse bestaat dus uit de sterktes en zwaktes. Onderstaande voorbeelden geven aan waar je aan kunt denken bij deze twee aspecten.

Sterktes (strengths)

Op welke punten scoor jij beter dan je concurrent? Je kunt bijvoorbeeld kijken naar:

  • Een goed imago of naamsbekendheid;
  • Gepatenteerde innovaties;
  • Een uitgebreid assortiment.

Zwaktes (weaknesses)

Welke punten hebben nog extra aandacht nodig? Problemen die zich kunnen voordoen zijn:

  • Te weinig personeel met de juiste kennis en ervaring;
  • Te hoge kosten met een lage marge als gevolg;
  • Slechte locatie van het bedrijf.

Externe analyse scriptie

De externe analyse bestaat dus uit de kansen en bedreigingen. Onderstaande voorbeelden geven aan waar je aan kunt denken bij deze twee aspecten.

Kansen (opportunities)

Welke mogelijkheden tot groei en verbetering zijn er? Gebeurtenissen die kansen kunnen bieden zijn:

  • Nieuwe klanten, bijvoorbeeld de bouw van een nieuwbouwwijk om de hoek van jouw winkel;
  • Problemen bij de directe concurrenten;
  • Toetreding van een land tot de Europese Unie.

Bedreigingen (threats)

Welke factoren kunnen een bedreiging vormen voor jouw bedrijf? Voorbeelden van mogelijke bedreigingen zijn:

  • Nieuwe wetgeving;
  • Een slechtere economische situatie (bijvoorbeeld de economische crisis);
  • Een goedkopere concurrent.

Strategie op basis van de SWOT-analyse

Naar aanleiding van de uitkomsten van de SWOT-analyse kun je een strategisch plan schrijven. Hiervoor gebruik je de confrontatiematrix.

De SWOT-analyse in 10 minuten

 

Bronvermelding video
Schoenmaker, P. (2019, 4 april). SWOT analyse, confrontatiematrix, centraal probleem webcollege [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=CiRgZs-ep1Y

Veelgestelde vragen

Wat is een SWOT-analyse?

De SWOT-analyse heeft betrekking op de sterktes (strengths), zwaktes (weaknesses), kansen (opportunities) en bedreigingen (threats) van een bepaalde situatie or organisatie.

Strengths zijn de interne positieve punten en weaknesses de interne negatieve punten. Deze twee aspecten van de SWOT-analyse vormen samen de interne analyse.

Opportunities zijn de externe positieve punten en threats de externe negatieve punten. Deze twee aspecten van de SWOT-analyse vormen samen de externe analyse.

Waarvoor wordt een SWOT-analyse gebruikt?

Met een SWOT-analyse kun je de sterktes, zwaktes, kansen en bedreigingen van een bepaalde situatie onderzoeken, zoals de verkoopmarkt van mobiele telefoons. Op die manier kun je bepalen welke aspecten goed gaan en welke punten nog meer aandacht verdienen.

Wat is deskresearch en welk type data verzamel je?

Bij deskresearch of bureauonderzoek verzamel je zelf geen nieuwe data (zoals bij veldonderzoek of fieldresearch wel het geval is). In plaats daarvan gebruik je data die al verzameld zijn door anderen, zoals interne documenten van je stagebedrijf.

Wat vind jij van dit artikel?
Bas Swaen

Bas is mede-oprichter van Scribbr. Bas komt uit een echt onderwijsgezin en is een ervaren scriptieschrijver. Met heldere uitleg over moeilijke materie probeert Bas studenten op weg te helpen.

1