Marketingmix: 4P’s

Zodra de doelgroep voor een product of dienst duidelijk is kan de juiste marketingmix ontwikkeld worden. De marketingmix, ontwikkeld door McCarthy, bestaat uit vier elementen. Elk element behandelt een belangrijk gedeelte van de marketing. Hoewel elk element cruciaal is, dienen de elementen  perfect op elkaar afgestemd te worden om tot een succesvolle marketingstrategie te komen.

De vier elementen worden vaak afgekort met de 4P’s: product, prijs, plaats en promotie.

Product

Hoe ziet het product of de dienst die verkocht wordt er precies uit? In dit element bepaal je niet alleen de specificaties van het product of de dienst. Ook denk je na over de productnaam, garanties, uitstraling, verpakking en aftersales.

Prijs

De prijs van het product moet aansluiten bij het imago en de doelgroep van het product. De prijs moet zeer bedachtzaam gekozen worden. Je kunt kiezen voor een hoge prijs met veel marge. Of je spreekt juist een andere doelgroep aan door het product voor een bodemprijs met een lage marge op de markt te zetten. Ook dient er in het prijs element rekening gehouden te worden met zaken zoals: kortingen, aankoopbonussen, betalingsregelingen en betalingsmogelijkheden.

Plaats

Plaats gaat over de keuze van de distributiekanalen die ingezet worden. Het distributiekanaal is de plek waar de klant het product kan kopen. Voorbeelden van distributiekanalen zijn: eigen winkels, supermarkten, webshops of verkoop aan huis. Het distributiekanaal moet worden afgestemd op de doelgroep van het product. Jonge consumenten kopen bijvoorbeeld veel via het internet terwijl de oudere generatie vaker in fysieke winkels koopt.

Promotie

Promotie is de communicatie gericht op het verkopen van het product of de dienst. Denk daarbij aan advertenties, online en offline advertenties, persberichten, mailings, promotieacties, steunen van goede doelen en een website.

Uitbreidingen

Het originele model heeft 4P’s. Deze P’s vormen de basis van de marketingmix. In de loop van de tijd is het model vaak uitgebreid met specifieke aandachtsgebieden. Indien een extra P relevant is voor het product of bedrijf kun je deze ook gebruiken. Veelgebruikte uitbreidingen zijn: personeel (people), periferie (peripheral clues), pak (packaging), partners, presentatie, proces en physical evidence.

Wat vind jij van dit artikel?
Koen Driessen

Koen heeft zelf meerdere scripties geschreven en is in 2012 samen met Bas en Richard Scribbr gestart. Hier kun je je scriptie laten nakijken door professionele taalkundigen.

Geen taalfouten en pijnlijke missers in je scriptie?

Schakel snel een professionele editor van Scribbr in.
Meer info & prijzen » Trustpilot score van 9.8

Nog geen reacties

Reageer