Het Scribbr-Verbetermodel© is speciaal door ons ontwikkeld voor het nakijken van scripties. Bij het nakijken van je scriptie let je editor op alle onderdelen uit het Scribbr-Verbetermodel©.
Het Verbetermodel is opgesplitst in twee delen: nakijken op taal en nakijken van een academische tekst.
Deel 1 – Een tekst nakijken op taal
| Taalgebied | Specifiek |
|---|---|
| 1. Zijn de woorden juist gespeld? | Spel- en typfouten |
| Samenstellingen | |
| Samenstellingen met Engelse woorden | |
| Woordgroepen | |
| Dt-fouten | |
| Voltooid deelwoorden | |
| Hoofdletters in afkortingen, namen, titels en opsommingen | |
| 2. Zijn de juiste woorden gebruikt? | Lidwoorden |
| Verwijswoorden | |
| Persoonlijk voornaamwoorden | |
| Juiste woordkeuze | |
| Collocaties en gezegden | |
| Voorzetsels | |
| Voorzetseluitdrukkingen | |
| Plaatsing van verbindingswoorden | |
| 3. Zijn de zinnen juist geschreven? | Congruentie van het onderwerp met de persoonsvorm |
| Woordvolgorde in zinnen | |
| Woordvolgorde in opsommingen | |
| Samentrekkingen | |
| Werkwoordstijden | |
| Incomplete zinnen | |
| Overcomplete zinnen | |
| 4. Zijn de leestekens juist gebruikt? | Komma’s |
| Dubbele punten | |
| Puntkomma’s | |
| Punten | |
| Aanhalingstekens | |
| Haakjes | |
| 5. Klopt de stijl van de tekst? | Passieve zinnen |
| Fragmenten | |
| Omslachtige formuleringen | |
| Te lange zinnen | |
| Tangconstructies | |
| 6. Is er consistent geschreven? | Consistente spelling |
| Consistent hoofdlettergebruik | |
| Consistentie in werkwoordstijden | |
| Consistent leestekengebruik |
Deel 2 – Een academische tekst nakijken
| Taalgebied | Specifiek |
|---|---|
| 1. Is de tekst academisch? | Academische woordkeuze |
| Verboden woorden | |
| Vage, subjectieve en overdreven formuleringen | |
| 2. Zijn citaten juist geschreven? | Spel- en typfouten in citaten |
| Leestekens in citaten | |
| 3. Zijn getallen en afkortingen juist geschreven? | Getallen uitschrijven |
| Gebruik van afkortingen | |
| 4. Kloppen de werkwoordstijden en het perspectief? | Werkwoordstijden per scriptieonderdeel |
| Ik-/wij-vorm | |
| Aanspreekvorm (jij-vorm) | |
| Consistentie in perspectief | |
| 5. Is de tekst begrijpelijk? | Onduidelijke zinnen |