Enquêtes & SPSS: Variabelen aanmaken

Je hebt de enquêtes afgenomen, nu is het tijd om ze in te voeren in SPSS. Heb je jouw enquêtes online afgenomen, dan kun je de gegevens gemakkelijk importeren. SPSS maakt dan automatisch variabelen aan, maar je moet deze wel even controleren. Heb je offline enquêtes afgenomen, dan moet je ze (helaas) handmatig invoeren. Moeilijk is dat niet, maar het is wel saai en het kost tijd.

Maak eerst de variabelen aan, voer dan de gegevens in. Heb je geluk en heeft je docent al variabelen aangemaakt? Dan kun je direct doorgaan naar het invoeren van de data.

Variabelen toevoegen aan een leeg databestand

Als je het lege databestand voor je hebt, ga je naar de modus Variable view. Hier kun je nieuwe variabelen toevoegen.

Invoeren van proefpersoonsnummers

Proefpersoonsnummers moet je altijd invoeren, zodat je weet welke gegevens bij welke enquête horen.

  1. Voer in de kolom Name ‘ppnr’ in.
  2. Automatisch wordt de rij ingevuld. Onder Type staat Numeric: dit kun je laten staan, je gaat namelijk cijfers invoeren. Onder Width staat ‘8’: de ‘8’ staat voor het aantal tekens dat ingevoerd kan worden in de cel. Omdat je niet 10.000.000 proefpersonen of meer hebt, kun je ook deze laten staan.
  3. Zet Decimals op ‘0’. Je hebt proefpersoon nummer 1, 2, 3: 1,00 en 2,00 maakt het alleen maar onoverzichtelijk.
  4. Bij Label kun je een naam invoeren om de variabele naam (‘ppnr’) te verduidelijken: bijvoorbeeld ‘proefpersoonsnummer’, zodat je later zelf nog weet waar iedere variabele voor staat of zodat een ander je data kan gebruiken. Het is niet noodzakelijk hier iets in te vullen.
  5. Onder de kolom Values kun je waardes invoeren voor de variabele. Bij proefpersoonsnummers horen geen waardes, dus kun je deze overslaan.
  6. Een proefpersoonsnummer kan in de regel niet ontbreken – want dan bestaat de proefpersoon niet en voer je hem ook niet in bij SPSS – dus bij Missing vul je niets in.
  7. Bij Columns kun je de breedte van de kolom aanpassen. Een proefpersoonsnummer zal een bredere kolom nodig hebben dan een leeftijd. Vul bijvoorbeeld ‘6’ in.
  8. Align gebruik je om de inhoud van de kolom links of rechts uit te lijnen of te centreren. Het is handig om cijfers te centreren en tekst links uit te lijnen. Voer dus in: Center.
  9. Bij Measure geef je het meetniveau aan. Proefpersoonsnummers lopen van 1 tot bijvoorbeeld 50, voer dus Scale in.
  10. Voer bij Role Input in.

Invoeren van items

Het invoeren van items behandelen we nog even apart, omdat hier een aantal dingen anders gaan. Je items hebben vaak een bepaalde naam toegekend gekregen. In je enquête hebben mensen bijvoorbeeld een tekst over een rechtszaak gelezen en wordt ze daarna gevraagd: ‘Is de verdachte schuldig?’, waarop ze met ‘ja’ of ‘nee’ kunnen antwoorden. In je draaiboek heet deze vraag ‘judg1’(judgement 1).

Even in het kort wat bijna hetzelfde is als bij proefpersoonnummers: Name = Judge1, Width = 8, Decimals = 0, Label = schuldvraag, Colums = 1, Align = Center, Role = Input. Values, Missing en Measure vragen om wat meer toelichting.

  1. ‘Judg1’ kent twee antwoordmogelijkheden, ja en nee. Omdat SPSS rekent met getallen, kennen we waardes ( = getallen) toe aan deze antwoorden. Klik op de cel bij Values, en klik dan op het blauwe hokje met drie puntjes. Vul voor Value  ‘1’ in en voor Label ‘ja’. Klik op Add. Vul voor Value  ‘2’ in en voor Label ‘nee’. Klik weer op Add en dan op OK. Bij Data View kun je nu ‘1’ invullen wanneer iemand ‘ja’ heeft geantwoord, en ‘2’ wanneer iemand ‘nee’ heeft geantwoord.
  2. Het kan zijn dat iemand geen antwoord heeft gegeven op de vraag. Bij Missing kun je aangeven wat je invoert, als er geen antwoord was. Dit doe je weer door op de cel te klikken en dan het blauwe hokje met de puntjes. Klik op Discrete missing values. Vul bijvoorbeeld ‘9’ in, in ieder geval een ander getal dan ‘1’ of ‘2’. Je voert altijd een getal in die normaal niet tot de te verwachten mogelijke waarden behoort. Bij een variabele als leeftijd voer je bijvoorbeeld ‘99’ in, want meestal zijn je proefpersonen niet zo oud. Als je in SPSS bijvoorbeeld de gemiddelde leeftijd wilt berekenen, dan weet SPSS dat de waardes ‘99’ niet meegeteld moeten worden. Als je vergeet aan te geven dat ‘99’ de Missing is dan rekent SPSS deze mee in het gemiddelde, en krijg je dus een verkeerde uitkomst.
  3. Er is nu geen sprake van een schaal en ook niet van een ordening, dus kiezen we bij Measure voor Nominal.

Waardes toekennen doe je bijvoorbeeld ook bij geslacht (1= man, 2= vrouw) of opleiding (1 = Basis onderwijs, 2 = VMBO, 3 = HAVO, 4 = VWO, 5 = MBO, 6= HBO, 7 = WO).

Gegevens invoeren

Als je alle variabelen aangemaakt hebt, kun je de antwoorden gaan invoeren in de Data view.

Wat vind jij van dit artikel?
Bas Swaen

Bas is mede-oprichter van Scribbr. Bas komt uit een echt onderwijsgezin en is een ervaren scriptieschrijver. Met heldere uitleg over moeilijke materie probeert Bas studenten op weg te helpen.

Geen taalfouten en pijnlijke missers in je scriptie?

Schakel snel een professionele editor van Scribbr in.
Meer info & prijzen » Trustpilot score van 9.8

5 reacties

stephanie
21 juli 2015 15:54

Bij surfspot kan ik alleen een verlenging kopen voor 2, 50. en die kan je alleen gebruiken als je al spss gekocht hebt via hun. hoe zorg ik ervoor dat ik voor 2,50 spss trial krijg, de site van IBM wilt de download ook niet geven.

Beantwoorden

Michelle Mertens
Michelle Mertens (Scribbr-team)
21 juli 2015 20:18

Hoi Stephanie,

Als het goed is moet je via de link in dit artikel een free trial kunnen downloaden. Deze trial is veertien dagen geldig.
Hierbij nog een keer de link: https://www-01.ibm.com/marketing/iwm/iwmdocs/tnd/data/web/en_US/trialprograms/W110742E06714B29.html

Mocht het nog steeds niet lukken zou je even de helpdesk van IBM kunnen vragen.

Beantwoorden

Rowan
7 april 2016 14:48

Hi,

Ik heb een vraagje over missing values. Ik doe onderzoek naar factoren die de koopintentie van consumenten en prospects beïnvloeden op dag-deal websites zoals Social Deal. In mijn online enquête heb ik onderscheid gemaakt tussen consumenten en prospects, waardoor consumenten andere vragen te zien krijgen als prospects, en andersom. Met andere woorden; deze vragen zijn dus logisch 'gerout' en het gaat totaal over 5 vragen die gerout zijn. De overige vragen over de factoren zijn wel hetzelfde voor consumenten en prospects.
Nu heb ik in SPSS in 'Variable View' bij de geroute vragen dus soms lege vakjes. Is het voldoende om in Data View bij die lege vakjes overal een 99 invullen, zodat SPSS 'snapt' dat bij die vragen - afhankelijk of je consument of prospect bent - soms terecht niks is ingevuld? Of moet ik ook nog daarnaast in Variable view bij 'Missing' wat invullen? 

Beantwoorden

Rowan
7 april 2016 14:48

Nu heb ik in SPSS in ‘Variable View’ bij de geroute vragen ... --> Variable view moet hierin Data view zijn!

Beantwoorden

Warda
25 april 2016 18:40

Hallo.
Hoe kan ik een gecombineerde vraag invoeren in spss bijvoorbeeld meerkeuze met open antwoord mogelijkheid. Bv: Als u op de hoogte zou zijn van uitkeringsfraude zou u dit melden? Ja / Nee, want___. Of bij sommige vragen heb je weleens het antwoordt zoals Anders, namelijk___. Hoe kan ik dit beste invoeren?

Beantwoorden

Reageer