Hoe neem je offline enquetes (op papier) af? | Uitleg & voorbeelden

Hoewel veel studenten hun enquêtes online kunnen afnemen, moeten sommige enquêtes nog steeds op de ouderwetse manier afgenomen worden: op papier. Hiervoor moet je je enquêtes afdrukken, sorteren en mensen aanspreken. Dat kan lastiger zijn dan het lijkt.

Je moet bijvoorbeeld bedenken:

  • Wat een goede plek is om mensen te werven;
  • Hoe je ervoor zorgt dat mensen bereid zijn je enquête in te vullen;
  • Welke voorbereiding nodig is voor een succesvolle afname.

Waar kun je het beste enquêtes afnemen?

De plaats waar je het beste enquêtes kunt afnemen, is onder andere afhankelijk van je doelgroep en het onderwerp van je onderzoek. Als je studenten wilt werven, kun je het beste naar een onderwijsinstelling gaan, en als je onderzoek doet naar boodschappen, enquêteer je bijvoorbeeld consumenten in een supermarkt.

Kies dus een plek waar veel mensen uit jouw doelgroep zich begeven. Het beste is om een plek te kiezen waar deze mensen moeten wachten en waar potentiële respondenten geen haast hebben, zodat ze eigenlijk niets beters te doen hebben dan jouw enquête in te vullen. Denk bijvoorbeeld aan:

  • een zwembad (wachtende ouders tijdens zwemles);
  • de studentenbalie (veel wachtende studenten);
  • de wachtkamer van de tandarts of fysiotherapeut;
  • het station (bankjes bij bushaltes of op het perron).

Let op: Vraag altijd even van tevoren of je op de door jouw gekozen plek je enquêtes mag afnemen.

Ontvang feedback op taal, structuur, lay-out en bronvermelding

Professionele Scribbr-editors kijken je scriptie na op:

  • Academisch taalgebruik
  • Onduidelijke zinnen
  • Grammaticale fouten
  • Interpunctie
  • Verboden woorden

Bekijk het voorbeeld

Hoe zorg ik ervoor dat mensen mijn enquête willen invullen?

Als de genoemde locatievoorbeelden niet geschikt zijn voor jouw onderzoek, dan kun je altijd nog de straat op om mensen aan te spreken. Je zult merken dat dit wel lastig is, omdat “niemand tijd heeft”. Het kan heel erg helpen om goodies uit te delen: een kleine beloning als ze de enquête hebben ingevuld. Verder is het slim om mensen positief en open te benaderen.

Hoe spreek je mensen aan?

Er zijn meerdere manieren om mensen aan te spreken. Bepaal welke manier het beste is voor jouw situatie.

1. De eerlijke manier – voor wachtende, potentiële respondenten

Voorbeeld: De eerlijke manier
“Hallo, mag ik u iets vragen? Ik ben [naam], student aan [onderwijsinstelling], en ik ben bezig met een onderzoek voor mijn scriptie. Nu heb ik [aantal] mensen nodig die voor mij een enquête willen invullen van [aantal] minuten. Zou u dat voor mij willen doen?”

Deze manier werkt goed bij wachtende mensen. Het is voor hen enigszins lastig het verzoek af te wijzen, omdat ze niets anders aan het doen zijn. De vraag is echter vrij lang voor mensen met haast die je op straat ziet, en zij kunnen het verzoek daardoor wel makkelijk afwijzen.

2. Four-walls-techniek – voor op straat

Het is bewezen dat mensen sneller toegeven aan een verzoek als ze al positief hebben geantwoord op een eerdere vraag. In de ideale situatie hebben ze twee of drie eerdere vragen met “ja” beantwoord.

Voorbeeld: Four-walls-techniek
“Hallo, zou ik u iets mogen vragen?”

Vrijwel iedereen zal “ja” antwoorden op deze vraag. Nu kun je een volgende vraag stellen, die relevant is voor je enquête. Bijvoorbeeld:

“Leest u wel eens de krant?”

Als hier weer een “ja” op komt, en je vervolgens vraagt of ze je enquête willen invullen zodat jij kunt afstuderen, is de kans groter dat ze ook hier “ja” op zullen antwoorden. Straatverkopers doen het ook op deze manier. Houd er wel rekening mee dat je ook vaak een “nee” zult horen, en dat dit soms erg demotiverend kan zijn.

Belangrijke tips

Er zijn nog een paar dingen waar je op kunt letten als je mensen aanspreekt:

  • Blijf altijd vriendelijk. Als een respondent halverwege de enquête besluit niet verder te gaan, kun je het beste zeggen: “Jammer, maar geeft niets, toch bedankt!”. De mensen eromheen zien namelijk ook hoe jij reageert.
  • Leg uit wie je bent en waarom je er staat. Dit maakt het persoonlijk en zo kom je betrouwbaar over.
  • Schep vertrouwen. Geef aan wat er met de gegevens gebeurt die mensen invullen, zeker bij een gevoelig onderwerp. Benadruk dat de resultaten geanonimiseerd worden. Geef respondenten eventueel een kaartje met je e-mailadres, zodat ze ook later nog hun toestemming kunnen intrekken.
  • Bedank de mensen voor het invullen van je enquête.

Waar moet ik vooraf over nadenken?

Denk goed na hoe de situatie eruit kan zien tijdens het afnemen en oefen desnoods een keer. Misschien kom je erachter dat je vragen niet handig geordend zijn: zorg ervoor dat mensen de enquête soepel van voor naar achter in kunnen vullen. Denk verder aan:

  • Genoeg pennen zodat je meerdere respondenten tegelijk kunt laten invullen;
  • Een oppervlak waarop de respondenten kunnen schrijven, zoals een tafel of klembord;
  • De weersomstandigheden: als het waait moet je ervoor zorgen dat je enquêtes niet wegwaaien;
  • Eventueel een beloning voor het invullen.

Hoeveel fouten bevat jouw scriptie?

De taalexperts van Scribbr verbeteren gemiddeld 150 fouten per 1000 woorden. Benieuwd wat er precies wordt verbeterd? Verschuif de cursor van links naar rechts!

Scriptie nakijken op taal

Na het afnemen

Na het afnemen moet je de enquêtes nog verwerken. Vaak doe je dit door de enquêtes in te voeren in SPSS of R studio.

Veelgestelde vragen

Wat is een enquête?

Enquêtes zijn een vragenlijsten die je online of offline afneemt bij meerdere personen om data te verzamelen over je onderzoeksonderwerp. Deze onderzoeksmethode wordt meestal gebruikt voor kwantitatief onderzoek, maar het is ook mogelijk om enquêtes te gebruiken voor kwalitatief of mixed methods onderzoek.

Moet ik een online of offline enquête afnemen?

Of je jouw enquête online of offline afneemt, is afhankelijk van je doelgroep, de aard van het onderzoek en de tijd die je hiervoor hebt. Zo zijn oudere participanten vaak moeilijk online te bereiken, terwijl jongeren wellicht liever online deelnemen.

Voordelen Nadelen
Online
  • Weinig controle over de externe validiteit
  • Soms weet je niet zeker of je daadwerkelijk de juiste doelgroep bereikt
  • Mensen voelen zich minder genoodzaakt om binnen de deadline je enquête in te vullen
Offline
  • Je weet zeker dat je de juiste doelgroep onderzoekt
  • Je kunt direct controleren hoeveel enquêtes ingevuld worden
  • Kost veel tijd
  • Grotere kans op sociaal-wenselijke antwoorden
  • Je moet alle antwoorden invoeren om analyses te kunnen uitvoeren
  • Je moet alle enquêtes volgens richtlijnen van je onderwijsinstelling bewaren
Hoe waarborg je de betrouwbaarheid en validiteit van een enquête?

Je enquête moet betrouwbaar en valide zijn om op basis van de resultaten conclusies te kunnen trekken.

  • Voor de betrouwbaarheid moet je de vragenlijst op consistente wijze afnemen en willekeurige fouten voorkomen bij de data-analyse.
  • Voor de validiteit is het van belang dat je begrippen correct zijn geoperationaliseerd, zodat je meet wat je daadwerkelijk beoogt te meten. Zorg er bovendien voor dat je steekproef representatief is voor je doelgroep.

Citeer dit Scribbr-artikel

Als je naar deze bron wilt verwijzen, kun je de bronvermelding kopiëren of op “Citeer dit Scribbr-artikel” klikken om de bronvermelding automatisch toe te voegen aan onze gratis Bronnengenerator.

Swaen, B. (2022, 07 november). Hoe neem je offline enquetes (op papier) af? | Uitleg & voorbeelden. Scribbr. Geraadpleegd op 25 maart 2024, van https://www.scribbr.nl/onderzoeksmethoden/offline-enquetes/

Wat vind jij van dit artikel?
Bas Swaen

Bas is mede-oprichter van Scribbr. Bas komt uit een echt onderwijsgezin en is een ervaren scriptieschrijver. Met heldere uitleg over moeilijke materie probeert Bas studenten op weg te helpen.